Call for Papers – Version Française ci-dessous

PROPAGANDA-CENSORSHIP-DIGITAL MEDIA

FILM STUDIES ASSOCIATION OF CANADA
17th ANNUAL GRADUATE COLLOQUIUM

FEBRUARY 27-28, 2015

UNIVERSITY OF REGINA

Keynote Lecture by Dr. Will Straw, Director, McGill Institute for the Study of Canada, McGill University

Submission deadline: Monday, December 15th 2014*

Propaganda is pervasive in contemporary society, and has generated a considerable body of artefacts and theories which attempt to explain them. In fact, it is thanks to its role as propaganda during WWI that cinema became a legitimate art. By the end of the 1930s, its mobilizational potential was taken seriously by all countries with established film industries, and continued to be valued during the Cold War, thus generating speculations that cinema has an inherent structural and technological predisposition for distortion – both of optics and of meaning (Paul Virilio). Nowadays, because of ubiquitous screen media outlets, we have witnessed an unprecedented proliferation of conspiracy theories as an alternative form of (dis) information or propaganda. Moreover, since its emergence as a mass media phenomenon, film propaganda has always already been associated with (self) censorship and surveillance. Therefore, at the 2015 FSAC Grad Colloquium, we invite discussion of the complex – even paradoxical – relationship between film/media arts (and film language), on the one hand, and propaganda, surveillance, (self) censorship and conspiracy theories, on the other – from both contemporary and historical points of view.

Papers and possible topics may include, but are not limited to:

- Historical role of film propaganda, surveillance and (self) censorship
- Theoretical approaches to film propaganda
- Conspiracy cinema
- Conspiracy theories on film and in social media
- Censorship and self-censorship in cinema and in social media
- Censorship, self-censorship and the evolution of film language
- Surveillance on film
- Surveillance and (self) censorship
- Contemporary cinematic forms of propaganda and consensus building
- The filmmaker as propagandist
- Digital technology and propaganda
- Cinematography, film sound and editing in service of propaganda
- Propaganda in narrative cinema or avant-garde film or computer games

*Submissions are invited from all English and French speaking graduate students (MA & PhD), in Film and Media Studies or a related discipline. PLEASE NOTE THAT PROPOSALS ON TOPICS other than the colloquium’s official theme ARE ALSO WELCOME. Please submit an abstract of no more than 250 words. Be sure to include your name, degree, academic affiliation, e-mail address, as well as the title of your presentation. Abstracts should be sent to: Philippe.Mather@uregina.ca. Please write “Grad Colloquium 2015” in the subject heading of the e-mail, and upload the abstract as an attachment (in either Word or PDF format). Notices of acceptance will be sent by January 2015.

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PROPAGANDE – CENSURE - MÉDIAS NUMÉRIQUES

ASSOCIATION CANADIENNE D’ÉTUDES CINÉMATOGRAPHIQUES
17e COLLOQUE ANNUEL DES ÉTUDIANTS DE 2e ET 3e CYCLES
27-28 FÉVRIER 2015

UNIVERSITÉ DE RÉGINA

Discours d’ouverture prononcé par le Dr. Will Straw, Directeur de l’Institut d’études canadiennes de McGill, Université McGill.

Date limite de soumission: lundi, le 15 décembre 2014*

La propagande est largement répandue dans la société contemporaine, ayant produit un large corpus d’artefacts et de théories qui tentent de les comprendre. En fait, c’est grâce à son rôle de propagande pendant la première guerre mondiale que le cinéma est devenu un art légitime. Dès la fin des années trente, son pouvoir de mobilisation fut prise au sérieux par toutes les nations dotées d’une industrie cinématographique, et continua d’être appréciée pendant la guerre froide. Certains en conclurent que le cinéma est caractérisé par une prédisposition structurelle et technologique à la distortion optique et sémantique (Paul Virilio). De nos jours, à cause de l’omniprésence des écrans médiatiques, on peut observer une prolifération sans précédent de théories conspirationnistes qui servent d’”information” ou de propagande. De plus, depuis son apparition au sein des mass média, la propagande cinématographique a toujours déjà été associée avec la censure et la surveillance. Ainsi, au colloque 2015 de l’ACEC pour les étudiants de 2e et de 3e cycles, nous invitons les participants à débattre d’une question complexe, voire paradoxale, soient les rapports entre les arts filmiques (leurs langages respectifs) d’une part, et la propagande, la surveillance, la censure et l’auto-censure, et les theories du complot d’autre part, de points de vue contemporains et historiques à la fois.

Les présentations et sujets potentiels peuvent inclure, sans s’y limiter:
-Le rôle historique du film de propagande, de la surveillance et de la censure
-Les approches théoriques du film de propagande
-Le cinéma conspirationniste
-Les théories du complot concernant le cinéma et les médias sociaux
-La censure, l’auto-censure et l’évolution du langage cinématographique
-La surveillance au cinéma
-La surveillance et l’auto-censure
-La propagande cinématographique contemporaine comme recherche d’un consensus
-Le cinéaste comme propagandiste
-La technologie numérique et la propagande
-La caméra, le son, et le montage au service de la propagande
-La propagande dans le cinéma narratif ou d’avant-garde, ou dans les jeux vidéos

*Tous les étudiants de 2e et 3e cycles en études de cinéma ou toute discipline connexe, pouvant s’exprimer en anglais ou en français, peuvent soumettre une présentation. PRIÈRE DE NOTER que les propositions ne correspondant pas à la thématique du colloque SONT ÉGALEMENT ACCEPTABLES. Veuillez faire parvenir un résumé de votre présentation (maximum : 250 mots). Assurez-vous d’inclure votre nom, diplôme, affiliation académique, courriel, ainsi que le titre de votre présentation. Les résumés doivent être envoyés à : Philippe.Mather@uregina.ca. Veuillez indiquer « Colloque 2015 – 2e et 3e cycles » dans la section « Objet » du courriel et inclure le résumé de la présentation en pièce jointe (format Word ou PDF). Un avis d’acceptation sera envoyé en janvier 2015.

 

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