CANADIAN JOURNAL OF FILM STUDIES /

REVUE CANADIENNE D'ÉTUDES CINÉMATOGRAPHIQUES

 

Volume 8, No. 1 Abstracts / Résumés


Thomas Waugh, Cinemas, Nations, Masculinities (The Martin Walsh Memorial Lecture, 1998)

Canadian film studies' traditional understanding of cinematic nationhood in masculine terms and its heterocentric conception of masculinity can both be challenged by queer canons constructed from our film histories, such as a chronology of transcribed excerpts offered by the author. However, such an approach can also entrench marginality. It may be more useful to "queer" present canons, as exemplified by a series of non-queer films read as texts of masculinity in crisis. Several tasks are proposed for future research in éanadian film history, including the archeology of buried queer contributions, such as that of NFB producer Guy Glover, a focus on the period of the Sexual Revolution, and the analysis of homosociality as a crucial generic element.

 

L'étude traditionnelle du cinéma canadien construit l'idée cinématographique de la nation selon une conception de la masculinité hétérosexiste. Cette conception peut étre contesté par la création de canons "queers" basé sur notre histoire, telle que la chronologie d'extraits qu'offre l'auteur. éependant, cette approche peut aussi marginalizer le cinéma "queer." Il est peut ˆtre plus utile de rendre "queer" les canons contemporains, comme le fait cet article qui voit dans une série de films non-"queers" un expression de la masculinité en crise. éette article propose aussi de faire une recherche archéologique sur les contributions "queers" cachées: l'étude du travail de Guy Glover, producteur a l'ONF; un examen de l'homo-sociabilité comme élément générique crucial; et un analyse des gains réalisé au cours de la période de la révolution sexuelle.

 

 

Christine Ramsay, Dead Queers: One Legacy of the Trope of "Mind Over Matter" in the Films of David Cronenberg

Through ideas raised by Thomas Waugh's queering of the Canadian canon, this paper elaborates a critique of popular and critical postmodern thinking about the cinema of David Cronenberg as radical and his heroes as transgressive. It is a response to Waugh's suggestion that masculinity studies in Canadian cinema would benefit from a shift in theoretical perspective away from the baised heteronormative one based in early feminist thinking on sexual difference, toward the more socio-discursively inclusive one based on contemporary queer thinking on the homosocial continuum, homosocial desire, and homophobia. Accordingly, it sketches out the beginnings of a dialogic/feminist/queer reading of authorship and subjectivity in Cronenberg, taking into critical account the number of dead queers that litter the sets of our putatively progressive premier auteur. Rather than a cinema of masculine liberation and transformation, Cronenberg's work is revealed as decidely romantic, phallic, and narcissistic in its hysterical treatment of the body and the (feminized, queer) other.

 

Partir des idées de Thomas Waugh, qui suggére de rendre "queer" les canons du cinéma canadien, cet article questionne la notion populaire et post-moderniste que le cinéma de David Cronenberg est radical et que ses héros sont transgressifs. En résponse … la proposition de Waugh de changer la perspective théorique actuelle de l'étude masculiniste du cinéma canadien, qui adopte le préjugé hétéronormatif des débuts du féminisme, en lui substituant un discours social plus inclusive basé sur les concepts "queer" du continuum homosocial, du désir homosocial et de l'homophobie , cet article esquisse les bases d'une lecture dialogique/féministe/"queer" des films de cet auteur apparemment progressiste, mais dont l' uvre est joncher d'homosexuels morts. Plut“t qu'un cinéma de libération et de transformation masculines, l' uvre de Cronenberg se révéle comme romantique, phallique et narcissique dans son traitemement hystérique du corps et de l'autre "queer" féminisé.

 

 

Lee Parpart, Pit(iful) Male Bodies: Colonial Masculinity, Class and Folk Innocence in Margaret's Museum

This essay looks to Mort Ransen's 1995 feature, Margaret's Museum, as an example of how conceptual additons to the "colonial masculinity" model advanced by Robert Fothergill in the 1970s might add to an understanding of the way colonial histories and masculinities circulate within films form the margin. Contrary to the view that English Canadian films are populated with "victims" and "losers" who exemplify a recognizably Canadian will-to-lose, Margaret's Museum tends to trouble claims about a pan-Canadian version of imperilled masculinity by foregrounding the local and the particular, and prompts us to foreground differences and contraditions at the level of region, class and gender. By focusing attention on Cape Breton's complex colonial history relative to the rest of Canada and its ambiguous position within reginal constructions of what Ian McKay has termed the myth-symbol complext of Folk Innocence, this paper argues for a reading of the film that stresses its particularity within a distinct experience of colonialism and within the constructions of colonial masculinity that have tended to correspond with that experience. Furthermore, Margaret's Museum departs from other neo-colonial narratives by adopting "the feminine" as a position from which to deconstruct patriarchal tendencies in the community's response to its own marginality.

 

Cette article analyse Margaret's Museum de Mort Ransen a la lumiŠre d'un développement conceptuel de la notion de "masculinité coloniale" proposée par Robert Fothergill au cours des années 70, qui permet de mieux comprendre comment la masculinité coloniale et ses histoires circulent a travers des films issus de régions marginales. Contrairement a la perception traditionnelle du cinéma canadien anglais peuplé de perdants et de victimes qui incarnent le "besoin de perdre" des canadiens, Margaret's Museum questionne l'idée d'une masculinité pancanadienne en péril, en mettant l'emphase sur le local et le particulier pour souligner les différences et les contradictions entre les régions, les classes sociales et les genres. En se concentrant sure l'histoire coloniale complexe du Cap Breton, par rapport au reste du Canada, et sur sa position ambigu‰ face aux constructions régionales "d'innocence du peuple," cet article propose une lecture du film qui exprime un aspect distinct de l'expérience du colonialisme et de la construction de la masculinité coloniale. De plus, Margaret's Museum se démarque de la majorité des autres textes néo-colonialistes en adoptant une position féminine pour élaborer sa déconstruction de la vision patriarcale que la communauté a de sa propre situation maginale.

 

 

Brenda Longfellow, Hyperbolic Masculinity and the Ironic Gaze in Project Grizzly

This essay analyzes Peter Lynch's NFB produced Project Grizzly (1997) as an idiosyncratic form of popular culture, arguing that the documentary's popularity was constituted in two very distinctive modes depending on the class and regional habitus of the spectator. Using Pierre Bourdieu's Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste as a starting place to think through the distinctive articulation of spectatorship, Longfellow suggests that the metropolitan reading is above all, an ironic one, clued by the excessive citations of American popular culture in subject Troy Hurtbuise's performance and in the film's formal strategies. Project Grizzly's strategic deployment of irony situates the film in a well established tradition of éanadian literature and visual art, in which Canada's ambiguous and profoundly divided attitude toward American culture is acted out under a powerful self reflexive gaze.

 

Cet article analyse Project Grizzly de Peter Lynch, produit par l'ONF, en tant qu'example particulier d'un type de culture populaire done le succŠs résulte de deux modes d'interprétations distincts qui dépendent de la classe sociale et de régional du public. En se basant sur l'étude de Pierre Bourdieu, La distinction: critique sociale du jugement, pour articuler la problŠmatique du spectateur, l'auteur suggére que l'interprétation de ce film en milieu métropolitain est avant tout ironique. Cette ironie est déclanchée par les citations excessives de la culture populaire américaine par l'intermédiare de la performance de Troy Hurtubise et des stratégies formelles du film. Le déploiement stratégique de l'ironie dans Project Grizzly situe le film dans une longue tradition de littérature et d'arts visuels canadiens, dans laquelle l'attitude ambigu‰ et divisée que les canadiens adoptent envers les Etats-Unis se présente sous un puissant regard bien conscient de lui-mˆme.

 

 

Jane M. Gaines, Lonely Boy and the Vérité of Sexuality

The 1961 National Film Board of Canada documentary study of Paul Anka considered in the light of contemporary theories of the sexualized image, from Linda Williams's notion of pornography as a search for the "truth" of sexuality to the queer critique of heterosexuality. The cinéma vérité camera is implicated here, and I will want to know, "How does the vérité camera treat its subject when the subject is sex"? What does it mean to assert, as one critic did, that the camera has "carnal knowledge" of its subject? Considered as a classic study of longing, attraction and frustration as well as sexual confusion, Lonely Boy has been revitalized recently in a short experimental video by Toronto gay videomaker Steve Reinke. Here footage from the NFB documentary is intercut with footage of popular porn star Kip Knoll. The article also suggests the need to put the Canadian origins back into the history of cinéma vérité but also to more fully theorize the claims made on behalf of this technique in relation to the contemporary critique of realism.

 

Le film Lonely Boy de l'ONF, qui documente la carriŠre de Paul Anka, est examiné dans cet article … la lumiŠre de théories récentes sur l'image sexualisée, telles que les notions de Linda Williams sur la po rnographie comme recherche de la vérité sexuelle, et la critique "queer" de l'hétérosexualité. L'auteur pose aussi la problématique du cinéma-vérité: comment le cinéma- vérité traite-t-il son sujet quand il s'agit de sexualité; que veut-on dire quand on affirme que la caméra a une "connaissance charnelle" du sujet? Etude classique sur le désir, l'attirance, la frustration et la confusion sexuelle, Lonely Boy a aussi trouvé une nouvelle fonction dans un vidéo de l'artiste gay Torontois, Steve Reinke, qui juxtapose des séquences du documentaire et des images de l'acteur pornographique connu, Kip Noll. L'article essaie aussi de redécouvrir les origines canadiennes du cinéma-vérité tout en jetant un regard plus théorique sur les revendications faites au nom de cette technique dans le cadre de la critique réaliste contemporaine.