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  • 20.1 : 2011 : PDF: Robert Morin: Papa à la chasse aux lagopèdes ou filmer l'absence by Marie-Jo Binet
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    Robert Morin: Papa à la chasse aux lagopèdes ou filmer l'absence

    by Marie-Jo Binet

    Abstract: Canadian director Robert Morin has puzzled his audiences for about thirty years with works that blur the borders between documentary and fiction, and that address social and individual issues via political, linguistic and artistic inquiries. Papa à la chasse aux lagopèdes (Daddy Goes Ptarmigan Hunting, 2008) is a multilayered and multidimensional explorative narrative, constructed with intricate techniques that represent the director’s major preoccupations: death, our perceptions of reality, and our incoherent struggles that may lead to the dissolution of the self in our dysfunctional world. The article includes references to the objectives, discoveries and techniques of Direct Cinema, from which Morin's works emerge. A close analysis of the film’s construction provides an explanation for how and why spectators enter the screen. Morin, who films a character making his own video, finally films the process of dissolution into absence.


    Résumé: Depuis une trentaine d’années, le vidéaste- cinéaste Robert Morin étonne son public bilingue avec des films qui brouillent les frontières entre le documentaire et la fiction, et qui bousculent la société et chacun de nous par ses approches politiques et ses perspectives linguistiques et artistiques. Papa à la chasse aux lagopèdes (2008) est une exploration narrative multidimensionnelle, organisée avec des techniques sophistiquées qui révèlent les préoccupations de l’artiste : la mort, nos perceptions du réel, et nos luttes incohérentes qui peuvent conduire à la dissolution dans notre monde dysfonctionnel. L’article inclut des références à la quête et aux innovations techniques du Cinéma Direct du 20e siècle, sources inspiratrices du cinéaste. Une étude serrée de la construction du film de 2008 permet de comprendre comment et pourquoi les spectateurs sont obligés de participer. En filmant son personnage qui fabrique une vidéo, Morin filme le processus d’une dissolution du moi.

    PDF: cjfs-20-1-binet-morin-lagopedes.pdf