Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 20.1 : 2011 : PDF: Multi-Media Stardom, Performance and Theme Songs in Hong Kong Cinema by Wing-Fai Leung
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    Multi-Media Stardom, Performance and Theme Songs in Hong Kong Cinema

    by Wing-Fai Leung

    Abstract: This article examines multi-media stardom in Hong Kong that relies on the stars’ fluid movement between media practices, and the associated, unique history of performance. Historically, music played an important part in Hong Kong cinema. The legacy of Chinese opera emphasized multiple skills, which was evident in singers’ cross-media performances. Multi-faceted skills continued to influence the discourse of performance in Hong Kong, maintained by the indigenous Cantonese mass media in the 1970s and 1980s. Television-turned-film stars moved between media and were expected to be multi-skilled performing artists. By exploring the theme songs from the 1970s to the mid-1990s for their cross-media, narrative and symbolic significance, the current study situates performance within the unique practices and discourses of multi-media stardom in Hong Kong.


    Résumé: Cet article examine le phénomène du vedettariat multi-médiatique à Hong-Kong. Ce phénomène repose sur le passage fluide, d’une pratique médiatique à une autre, des « stars » mais est aussi associée à l’histoire, unique, d’une performance. Historiquement, la musique a jouée un rôle important dans le cinéma d’Hong Kong. L’héritage de l’Opéra Chinois a suscité le développement de talents à plusieurs facettes, ce qui est rendu manifeste par les performances, dans plusieurs médias différents, des chanteurs. Le développement de talents multiples a poursuivi son influence dans le discours sur la performance à Hong Kong, maintenu par les médias Cantonnais dans les années 1970 et 1980. Les vedettes de la télévision se sont déplacées dans d’autres médias et on attendait d’eux qu’ils soient des artistes multi talentueux. En explorant les thèmes de chansons des années 1970 jusqu’au milieu des années 1990, en se concentrant particulièrement sur leur capacité à transcender les médias, sur les récits qu’ils contiennent et sur leur portée symbolique, cet article montre comment la performance occupe un rôle important dans l’univers singulier du vedettariat multi-médiatique à Hong-Kong.


    PDF: cjfs-20-1-leung-theme-songs-hong-king.pdf