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  • 20.1 : 2011 : PDF: Feeling Yourself Disintegrate: The Aviator as History by Michael Meneghetti
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    Feeling Yourself Disintegrate: The Aviator as History

    by Michael Meneghetti

    Abstract: This article closely examines Martin Scorsese’s The Aviator (2004) and argues for the importance of film acting to our apprehension of its historical account. The details of Leonardo DiCaprio’s performance as Howard Hughes, and the film’s intentional setting of said performance within the wider parameters of mise en scène, embody The Aviator’s thinking about this figure and the historical events portrayed in the film. In The Aviator’s broadly conceived historiography, the individual actor’s sovereignty is gravely challenged–and ultimately erased–by the encroachment of belligerent wartime capitalism. In this respect, DiCaprio/Hughes becomes a figurative site for our apprehension of the past: the literal body of the actor, seized by its pantomime of apprehension, is apprehended figuratively in relation to the grim historical experience in question. In The Aviator, the real effects of history finally become visible only in the form of ruined individual gestures and the compulsive recapitulation of futile acts.


    Résumé: Cet article fait une lecture détaillée de L’Aviateur (2004) de Martin Scorcese et soutient que la dimension du jeu d’acteur est importante lorsqu’on rend compte du film de façon historique. Les détails de la performance de Leonardo DiCaprio en tant qu’Howard Hughes ainsi que la visée explicite du film qui est d’insister sur cette performance à l’intérieur des paramètres plus généraux de la mise en scène, incarnent la conception que le film véhicule à propos du personnage de Hughes et des évènements historiques représentés. Dans l’historiographie implicite du film, la souveraineté de l’acteur en tant qu’individu est sérieusement remise en question – et ultimement effacée – par l’empiètement des différentes conceptions que l’on se faisait, en temps de guerre, du capitalisme. Dans cette perspective, le couple DiCaprio/Hughes devient le foyer de notre capture du passé : le corps de l’acteur, saisi à travers une gestuelle d’inquiétude, est à l’image de l’expérience historique sinistre dépeinte par le film. Dans L’Aviateur, les véritables effets de l’histoire ne deviennent visibles que par une gestuelle désordonnée et le sommaire compulsif d’actions futiles.

    PDF: cjfs-20-1-aviator-scorsese-meneghetti.pdf