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  • 20.2 : 2011 : PDF: Between Theory and Post-Theory; or, Slavoj Žižek in Film Studies and Out by Matthew Flisfeder
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    Between Theory and Post-Theory; or, Slavoj Žižek in Film Studies and Out

    by Matthew Flisfeder

    Abstract: The following article defends the relevance of Slavoj Žižek in the field of film studies through a close reading of his book, The Fright of Real Tears: Krzysztof Kieslowski Between Theory and Post-Theory (2001). In this book, Žižek responds to critiques of film theory, particularly those of David Bordwell and Noël Carroll in their anthology, Post-Theory: Reconstructing Film Studies (1996). In doing so, Žižek adds significantly to film theory by addressing errors found in early psychoanalytic film theory, and amending them in a way that focuses more specifically on questions about ideology and subjectivity. The first part of this article demonstrates the way in which a psychoanalytic interpretation of cinema can add to a theory of ideology and subjectivity; while the second part focuses on Žižek’s interpretation of Kieslowski’s films, which serve as a means for defending Theory [capital T] against post-Theory. For Žižek, this split in film studies indicates the existence of class struggle in intellectual discourse at the level of ideology.

    Résumé: Par une lecture minutieuse de son livre, The Fright of Real Tears: Krzysztof Kieslowski Between Theory and Post-Theory (2001), cet article défend la pertinence des travaux de Slavoj Žižek pour les études cinématographiques. Dans ce livre, Žižek, répond aux critiques adressées à la théorie du cinéma, particulièrement celles qu’on retrouve dans l’ouvrage dirigé par David Bordwell et Noël Carroll, Post-Theory: Reconstructing Film Studies (1996). En procédant de cette façon, Žižek contribue de façon significative à la théorie du cinéma en identifiant les erreurs des premières théories psychanalytiques du cinéma et en les corrigeant de façon à insister davantage sur les questions d’idéologie ou d’identité. La première partie de cet article montre comment une interprétation psychanalytique du cinéma peut ajouter à la théorie de l’idéologie et de la subjectivité alors que la seconde partie se concentre sur l’interprétation que Žižek fait des films de Kieslowsky qui sert de moyens pour défendre la Théorie (avec un T) contre la post-théorie. Pour Žižek, la scission des études cinématographiques est le symptôme d’une lutte des classes au sein même du discours intellectuel à propos de la question de l’idéologie.

    PDF: cjfs-20-2-flisfeder-zizek-film-studies.pdf