Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 20.2 : 2011 : PDF: From Art House To Your House: The Distribution of Quality Cinema on Home Video by Daniel Herbert
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    From Art House To Your House: The Distribution of Quality Cinema on Home Video

    by Daniel Herbert

    Abstract: This essay argues that select home video distributors have played a critical role in shaping the historical shift of “quality cinema” from theatrical to domestic contexts. It examines Kino International, Facets Multimedia, and Zeitgeist Films in order to more fully understand the creation and circulation of notions of value and “quality” in the home video arena. Whereas Kino International provides an eclectic mix of foreign films and silent film classics, and Facets specializes in international, documentary, and children’s films, Zeitgeist focuses on documentaries and a handful of select auteurs. Despite these apparent differences, all expand, refine, and complicate “quality” home video by drawing upon and redeploying qualities of exclusivity, exoticism, intellectualism, and social activism. In formulating this argument, and referencing other new services like the streaming website Mubi, this essay asserts that “distribution” is a determinant moment where the economic and cultural value of a commodity is produced.

    Résumé: Cet article défend l’idée que certains distributeurs de vidéo maison ont joué un rôle important pour donner forme au déplacement historique du « cinéma de qualité » des salles de cinéma au contexte domestique. Il examine plus particulièrement la compagnie Kino International, Facets Multimedia et Zeitgeist Film pour comprendre de façon plus complète comment se créent et circulent les notions de valeur et de qualité dans le domaine de la vidéo maison. Alors que Kino International offre une sélection éclectique de films étrangers et de classiques du cinéma muet et que Facets Multimedia se spécialise dans la production internationale, le documentaire et le film pour enfants, Zeitgeist se concentre plutôt sur le documentaire et les films d’une poignée d’auteurs choisis. En dépit des différences apparentes, chaque compagnie élargie, raffine et complexifie les critères constitutifs de la vidéo maison de qualité en se fondant et en redéployant les notions d’exclusivité, d’exotisme, d’intellectualisme et d’activisme social. En défendant cette idée et en faisant aussi allusion à de nouveaux services comme le site de distribution par transit de données Mubi, cet article fait valoir l’idée que la “distribution” est un moment déterminant où la valeur économique et culturelle du produit se façonnent.

    PDF: cjfs-20-2-herbert-art-film-distribution.pdf