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  • 20.2 : 2011 : PDF: The Outcry of The Crow: Localizing Modernity in Iran by Khatereh Sheibani
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    The Outcry of The Crow: Localizing Modernity in Iran

    by Khatereh Sheibani

    Abstract: This article is a study of the question of modernity and identity as represented in Bahram Bayzai’s filmmaking, with a focus on The Crow (Kalagh, Iran, 1977). In the first part, the discussion depicts the significance of the concept of modernity in Bayzai’s aesthetics, especially in The Crow, which consciously investigates the issue. The film was produced during the revolutionary turmoil in Iran, when Iranians were seriously reconsidering the Shah’s Westernized modernization and its replacement by a modernity based on Iranian culture and history. The article argues that The Crow’s unprecedented concentration on the individual/subject instead of society as the decisive element in determining social and cultural transforms is essentially modern. The third part of the article argues that the representation of a woman in search of her identity in the film is an allusion to the Iranians’ identity crisis during the revolution and the way they challenged the state-imposed modernization projects. The article pinpoints the director’s subjective gaze achieved by employing a theatrical approach, through a dramatic pattern of cutting and shot/reverse angle shots.

    Résumé: Cet article fait l’étude de la question de la modernité et de l’identité telle que représentée dans le cinéma de Bahram Bayzai et porte une attention particulière au film Kalagh (Iran, 1977). Dans la première partie, la discussion cherche à montrer la signification du concept de modernité dans l’esthétique de Bayzai, et tout spécialement dans Kalagh, qui aborde explicitement la question. Le film a été réalisé pendant les bouleversements révolutionnaires en Iran, au moment où les Iraniens considéraient sérieusement le remplacement de la modernisation occidentale du Shah par une modernité reposant sur une culture et une histoire propres à l’Iran. Cet article montre comment l’attention particulière que ce film porte à l’individu-sujet plutôt qu’à la société, élément caractéristique de la transformation sociale et culturelle, est essentiellement moderne. La troisième partie de l’article défend l’idée que la façon dont est représentée la femme, qui dans le film est en quête d’identité, est une allusion à la crise d’identité iranienne plus générale qui a marqué la révolution et est aussi une façon de contester le projet de modernisation imposé par l’état. L’article met l’accent sur le regard personnel créé par l’emploi d’une approche théâtrale et par le motif dramatique crée par le montage et l’emploi du champ-contrechamp.

    PDF: cjfs-20-2-sheibani-the-crow-modernity-iran.pdf