Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 21.1 : 2012 : PDF: Bridging the Gap: Film Festival Governance, Public Partners and the “Vexing” Problem of Film Distribution by Diane Burgess
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    Bridging the Gap: Film Festival Governance, Public Partners and the “Vexing” Problem of Film Distribution

    by Diane Burgess

    Abstract: In 2004, concerns about film festival governance and performance measurement frameworks prompted a Telefilm Canada review of support for domestic festivals. A series of reports set out to delineate success factors and define event value, and inadvertently informed a messy intervention into the Montreal festival scene and a revision of Telefilm’s Canada Showcase programme. With its functions including professional development, marketing, and cultural access, film festivals prove difficult to place on the industry value chain, and often leave national audiences defined as both public and market. By examining the relationship between federal funding and festival governance—in particular through the Analysis of Canada’s Major Film Festivals (2004), Best Practices in Festival Funding (2006), and Evaluation of Telefilm's Support to Canadian Audiovisual Festivals (2007) reports—this essay examines unresolved tensions between the strategic objectives of building the industry and building audiences and the overarching cultural policy goal of fostering national cinema.

    Résumé: En 2004 des préoccupations au sujet de la gouvernance des festivals de films et l’essor d’un cadre de travail fondé sur la mesure de la performance ont incité Téléfilm Canada à reconsidérer le support que l’organisme accordait aux festivals locaux. Une série de rapports ont tenté de délimiter les facteurs de succès pour établir la valeur de l’évènement. Ils ont malencontreusement donné forme à une intervention malhabile auprès du festival de Montréal et ont conduit à réviser le programme Le Canada à l’affiche. Parce que leurs fonctions incluent le développement professionnel, la mise en marché ainsi que l’accès à la culture, les festivals de films se sont avérés difficiles à situer sur l’échelle de valeur de l’industrie définissant l’audience nationale à la fois comme public et comme marché. Cet essai examine la relation entre le financement fédéral et la gouvernance des festivals en particulier à travers les rapports L’analyse des grands festivals de films canadiens (2004), Pratiques exemplaires pour le financement des festivals (2006), Évaluation de l’aide octroyée par Téléfilm aux festivals audiovisuels canadiens (2007). Des tensions non résolues entre, d’une part, les objectifs stratégiques visant à construire l’industrie et, d’autre part, ceux visant à construire les audiences apparaissent dès lors informer les visées trop englobantes d’une politique culturelle de stimulation du cinéma national.

    PDF: cjfs-21-1-burgess-film-distribution.pdf