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  • 23.1 : 2014 : PDF: The Artisanry of Film: Pieces from Pere Portabella’s Workshop (1960-1973) by Anna K. Cox
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    The Artisanry of Film: Pieces from Pere Portabella’s Workshop (1960-1973)

    by Anna K. Cox

    Abstract: This essay theorizes the interdisciplinary filmmaking of Pere Portabella together with the poet Joan Brossa, the musician Carles Santos, and the painter Joan Miró as artisanry created through their workshop mode of production. Analyzing this method from pre- to post-production along with particular scenes from the workshop’s films of the 1960s and 70s, it demonstrates critical interventions to late Francoism, Avant-gardism, and Aestheticism. In particular, the filmmaking practices of this group contest the Franco regime’s pragmatic appropriation of the Catalan avant-gardes for its own preservation. These practices simultaneously challenge the notions of artistic autonomy through the use of alternative methods and materials and the avant-gardiste return of art to the praxis of everyday life, as theorized by Peter Bürger, through the festivalization and museumification of Portabella’s films. The essay concludes that Portabella’s self-proclaimed filmic artesania helps us reorient auteur theory.

    Résumé: Cet article rend compte du travail interdisciplinaire du réalisateur Pere Portabella, qui a travaillé avec le poéte Joan Brossa, le musicien Carles Santos et le peintre Joan Miro à l’intérieur d’un cadre de production fonctionnant par atelier. L’analyse de cette méthode de production mise en parallèle avec des séquences particulières de leurs films d’atelier faits en Espagne de 1960 à 1970, montre comment ces ateliers furent critiques vis-à-vis le franquisme tardif, face à l’avant-garde et son esthétique. En particulier, les pratiques cinématographiques de ce groupe ont contesté la récupération intéressée de l’avant-garde catalan par le régime franquiste. Ces pratiques, propres aux artisans, remettent en question l’idée d’autonomie artistique par l’utilisation de méthodes et de matériaux non conventionnels. À la façon de Peter Bürger, la méthode avant-gardiste de Portabella renvoie l’art aux pratiques de la vie quotidienne. L’article conclu que l’artesania filmique, telle que Portabella l’a défendue, nous aide à concevoir à nouveau la théorie de l’auteur.

    PDF: cjfs_23_1_Cox