Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 23.1 : 2014 : PDF: Why Whistler Will Never be Sundance, and What This Tells Us About the Field of Cultural Production by Diane Burgess
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    Why Whistler Will Never be Sundance, and What This Tells Us About the Field of Cultural Production

    by Diane Burgess

    Abstract: With its combination of snow and cinephilia, along with a professed interest in discovering independent film talent, the Whistler Film Festival invites comparisons to Sundance. However, by their tenth anniversary, the festival continued to struggle with brand identity, despite having secured a niche on the continental festival circuit. This essay draws on aspects of Pierre Bourdieu’s theorization of the cultural field to consider how a film festival builds symbolic value. Rather than examining the mediation of aspects of textual value, the essay considers identity formation and the valuation of festival space. Bourdieu’s concepts are used to discuss the function of junket journalism and the contradictory approach to cultural value that characterizes the “discovery” festival.

    Résumé: En combinant paysages enneigés et cinéphilie, sans mettre de côté l’intérêt avoué pour la découverte de nouveaux talents du cinéma indépendant, le festival de films de Whistler supporte la comparaison avec celui de Sundance. Toutefois, à l’aube de son dixième anniversaire, le festival continuait, en 2010, à lutter pour imposer son image de marque, même s’il avait consolidé sa niche dans le circuit des festivals nord-américains. Cet article reprend certains éléments du travail de Pierre Bourdieu sur la culture pour observer comment un festival construit sa valeur symbolique. Plutôt que d’examiner cette médiation en mettant l’accent sur des éléments textuels, cet article considère plutôt la façon dont le festival a construit son identité et a mis en valeur son environnement géographique. Les idées de Bourdieu sont utilisées pour examiner le rôle du journalisme promotionnel et les conceptions contradictoires de la valeur culturelle qui caractérise les festivals « de découvertes ».

    PDF: cjfs_23_1_Burgess.pdf