Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 23.2 : 2014 : The Critical Cinematic Cartography of My Winnipeg by Ian Robinson
    PDF COMING SOON · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    The Critical Cinematic Cartography of My Winnipeg

    by Ian Robinson

    Abstract: This paper considers the critical potential of cinema to approach questions of place and identity in an age of globalization. It argues that a cartographic mode of cinema, which draws on the medium’s indexical claims to the material world and the textual indeterminacy of the cinematic image, addresses place as a provisional and contingent process rather than a fixed and finite entity. The textual and media specific cartographic qualities of the cinema can be productively delimited with reference to the work of cultural and film theorist such as Michel de Certeau, Andre Bazin and Mary Ann Doane. Throughout, Guy Maddin’s My Winnipeg (2007), a film which presents a complex notion of place as a function of interwoven stories, myths, documents and histories, provides a case study of cinema’s cartographic modality.

    Résumé: Le présent article analyse le potentiel indispensable que représente le cinéma en matière de règlement des questions relatives au lieu et à l’identité à l’ère de la mondialisation. Il soutient la thèse selon laquelle un mode cartographique de cinéma, s’inspirant des revendications indiciaires du medium relatives au monde matériel et à l’indétermination textuelle de l’image cinématique, aborde la question du lieu comme étant un processus provisoire et contingent, plutôt comme une entité figée et finie. Les qualités cartographiques propres aux médias et aux textes du cinéma peuvent être circonscrites de manière satisfaisante en s’appuyant sur les travaux de théoriciens culturels et cinématographiques tels Michel de Certeau, André Bazin et Mary Ann Doane. Ainsi, du début à la fin, My Winninpeg (2007) de Guy Maddin, un film qui présente la notion complexe du lieu comme un foyer de récits, de mythes, de documents et d’histoires entremêlés, fournit une étude de cas de la modalité cartographique.

    PDF: PDF Not Yet Available.