Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 24.2 : 2015 : Dissonances in 1970s European and Latin American Political Film Discourse: The Aristarco – García Espinosa Debate by Masha Salazkina, Irene Rozsa
    PDF COMING SOON · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    Dissonances in 1970s European and Latin American Political Film Discourse: The Aristarco – García Espinosa Debate

    by Masha SalazkinaIrene Rozsa

    Abstract: The essay elaborates on the debate which took place between the Italian Marxist critic Guido Aristarco and the Cuban filmmaker and theorist Julio García Espinosa during the Rencontres internationales pour un nouveau cinema, an event which took place in Montréal in 1974. The essay provides cultural and historical background to the theoretical and political disagreements, which surfaced during this encounter, emphasizing the importance of the legacy of the debates on socialist realism in Italy, as well as the shifting attitudes of the European Left towards Cuba in the course of the 1960s and 1970s. In conclusion, the essay addresses the domestic and international reception of the film which sparked the controversy in Montréal—Girón (Bay of Pigs, Manuel Herrera, 1972).

    Résumé: Le présent article se penche sur les débats qui eurent lieu entre le critique marxiste italien Guido Aristarco et le cinéaste et théoricien cubain Julio García Espinosa lors des Rencontres internationales pour un nouveau cinéma, événement tenu à Montréal en 1974. Tout en situant dans leur contexte culturel et historique les désaccords théoriques et politiques apparus lors de cette confrontation, cet article met l’accent sur l’importance de l’héritage des débats sur le réalisme politique en Italie, ainsi que l’évolution des attitudes de la Gauche européenne vis-à-vis de Cuba au cours des années soixante et soixante-dix. En conclusion, l’article examine la question de la réception aux plans national et international du film ayant suscité la controverse à Montréal, en particulier Girón (Baie des cochons, Manuel Herrera, 1972). 

    PDF: PDF Not Yet Available.