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  • 24.2 : 2015 : The British Contingent in Montreal by Michael Chanan
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    The British Contingent in Montreal

    by Michael Chanan

    Abstract: The British group at the Rencontres in Montréal in 1974 included three people who represented three poles of radical film culture in the U.K. at the time. Simon Hartog represented the radical wing within the film union, the Association of Cinematograph, Television and Allied Technicians (ACTT), and was the researcher for the union’s report on nationalising the film industry. Nick Hart Williams represented The Other Cinema (TOC), an alternative distribution non-profit collective with a focus on political films from the Third World and political fare from Europe and the U.S. Gustav Lamche was a founding member of Cinema Action, a political collective that established particularly strong links within the trades union movement. The nationalisation plan was utopian and quietly dropped, but the growing band of independent political filmmakers, who were mostly outside the union, came together in 1976 to form the Independent Film-Makers' Association (IFA), which negotiated a Workshop Agreement with the ACTT and was recognised with slots on the new Channel Four when it started broadcasting in 1982.


    Résumé: Le groupe britannique aux Rencontres de Montréal en 1974 comptait parmi ses rangs trois cinéastes qui représentaient trois pôles de la culture du cinéma radical au Royaume-Uni à l’époque. Simon Hartog représentait l’aile radicale au sein du syndicat du cinéma, l’Association of Cinematograph, Television and Allied Technicians (l’Association des travailleurs du cinéma et de la télévision-ACTT), et il était chef recherchiste du Rapport syndical sur la nationalisation de l’industrie cinématographique. Nick Hart Williams quant à lui représentait The Other Cinema (l’Autre cinéma-TOC), une entreprise de distribution alternative à but non lucratif orientée vers les films politiquement engagés du Tiers-Monde et l’information politique d’Europe et des É.-U. Gustav Lamche fut l’un des membres fondateurs de Cinema Action, un collectif politique qui noua des liens particulièrement solides au sein du mouvement syndical. Le projet de nationalisation était utopique et il finit par être discrètement abandonné. Cependant, les cinéastes politiques indépendants évoluant pour la plupart en dehors du milieu syndical et dont le nombre ne cessait de croître, se réunirent en 1976 pour fonder l’Independent Film-Makers’ Association (Association des cinéastes indépendants-IFA), laquelle négocia un Accord d’atelier avec l’ACTT. Reconnue, cette association se vit attribuer des créneaux à Channel Four, lorsque cette chaîne de télévision commença à diffuser ses programmes en 1982. 

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