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  • 25.1 : 2016 : The Rise and Fall of the Stratford International Film Festival by Ian Rae, Jessica Thom
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    The Rise and Fall of the Stratford International Film Festival

    by Ian RaeJessica Thom

    Abstract: This paper will examine the legacy of the Stratford International Film Festival (SIFF) and its impact on Canadian film exhibition, distribution, and production. SIFF, which ran from 1956-61 and again from 1971-6, was Canada’s first international festival for feature films. The film festival asserted Canada’s cultural presence on the world stage as part of a larger push to raise Canada’s cultural profile in the aftermath of the Second World War, and built on the meteoric success of the theatre and music programs at the Stratford Festival (SF). This paper positions SIFF within a growing body of literature that treats festivals as places of geopolitical and socioeconomic competition and underscores how the second edition of SIFF developed the concept of an audience-driven “Festival of Festivals” which the Toronto festival of the same name would appropriate in 1976.

    Résumé: Cet article examine l’héritage du Festival international du film de Stratford (SIFF) et son incidence sur la projection, la distribution et la production cinématographique au Canada. Le SIFF, qui s’était régulièrement tenu de 1956 à 1961, puis de 1971 à 1976, fut le tout premier festival international canadien dédié aux longs métrages. Ce festival permit à la culture canadienne d’affirmer sa présence sur la scène internationale dans le cadre d’une vaste entreprise visant à accroître le rayonnement de ce pays au lendemain de la Seconde Guerre mondiale ; de même qu’il fit fond sur le succès fulgurant des programmes de théâtre et de musique au Festival de Stratford (FS). Le présent travail situe le SIFF dans le sillage d’un nombre croissant d’études qui considèrent les festivals comme étant des lieux de compétition géopolitique et socioéconomique. Par ailleurs, il propose une analyse de la façon dont la deuxième édition du SIFF élabora la notion d’un « Festival des festivals » tourné vers le public, un concept que le festival de Toronto du même nom allait approprier en 1976.

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