Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 25.2 : 2016 : Balabanov’s Bandits: The Bandit Film Cycle in Post-Soviet Cinema by Frederick H. White
    PDF COMING SOON · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    Balabanov’s Bandits: The Bandit Film Cycle in Post-Soviet Cinema

    by Frederick H. White

    Abstract: Aleksei Balabanov, Sergei Sel’ianov and their production company CTB played an important role in the cultivation and propagation of the bandit film cycle in Russian cinema. In as much, Brother (1997) and Dead Man’s Bluff (2005), act as bookends for this productive cycle and refract the Russian bandit cultural mythos. As the political and social situation in Russia evolved, so too did the films that glamorized and refracted this period of lawlessness. By placing Dead Man’s Bluff within the context of the bandit cycle, it is then possible to interpret the film as a postmodern pastiche in which Balabanov critiques and parodies the films that he and CTB popularized – once again providing a cinematic auto-citation, for which Balabanov was so well-known.

    Résumé: Aleksei Balabanov, Sergei Sel’ianov et leur société de production CTB ont joué un rôle important dans la culture et la diffusion du cycle de films de bandits dans le cinéma russe. De fait, Le Frère (1997) et Colin-maillard (2005) constituent en quelque sorte les « serre-livres » de ce cycle productif et reflètent les mythes culturels de bandits russes. À mesure que la situation politique et sociale en Russie évoluait, les films, eux aussi, suivaient ce mouvement, en particulier ceux qui glorifièrent et reflétèrent cette période d’anarchie. En plaçant Colin-maillard dans le contexte du cycle de bandits, il devient alors possible d’interpréter le cinéma comme étant un pastiche postmoderne dans lequel Balabanov critique et parodie les films que CTB et lui ont vulgarisés, donnant ainsi à voir une fois de plus une auto-citation cinématographique pour laquelle Balabanov était bien connu.

    PDF: PDF Not Yet Available.