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  • 25.2 : 2016 : Cinema, Realism, and The World According to Jia Zhangke by David Richler
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    Cinema, Realism, and The World According to Jia Zhangke

    by David Richler

    Abstract: In this article, I argue that while processes of globalization and digitization have complicated our idea of what consitutes “cinema” and “the world,” the idea of World Cinema is not new, but is instead foundational to the advent of film itself. More specifically, I examine Jia Zhangke’s The World (2004, China/Japan/France) as a prototypical “World Cinema” text, in order to help juxtapose the experience of film (and the sense of Bazinian realism and authenticity often attributed to it), with Timothy Mitchell’s account of the nineteenth century World Exhibition as a simulated experience of foreign cultures. Although I do examine the text itself in some detail, my goal is not merely to provide yet another reading of The World (of which there are many), but to articulate something more broadly about the experience of film, the panoramic discourse of World Cinema (especially via international film festivals), and the supposedly disruptive effects of digital technologies.

    Résumé: Le présent article soutient que dans un contexte où les processus de mondialisation et de numérisation ont compliqué notre idée de ce qui constitue « le cinéma » et « le monde », l’idée du cinéma mondial n’est pas nouvelle en soi, mais elle est plutôt fondamentale à l’avènement du cinéma proprement dit. Plus exactement, j’examine The World (2004, Chine/Japon/France) de Jia Zhangke en tant que texte prototypique du « cinéma mondial », afin de favoriser la juxtaposition de l’expérience du film (et le sens du réalisme et de l’authenticité baziniens qui lui sont souvent associés) avec le phénomène des Expositions Universelles. Bien que cet article procède à un examen du texte en lui-même de façon relativement détaillée, il n’a pas simplement comme objectif de fournir une autre grille de lecture de The World (dont il existe déjà un grand nombre), mais il vise aussi à proposer quelque chose de plus vaste au sujet de l’expérience du film, du discours panoramique du cinéma mondial (en particulier à travers les festivals internationaux du film) et des effets perturbateurs supposés des technologies numériques.

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