Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 19.2 : 2010 : PDF: Cuba, Cinema and the Post-revolutionary Public Sphere by Nicholas Balaisis
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    Cuba, Cinema and the Post-revolutionary Public Sphere

    by Nicholas Balaisis

    Abstract: This article examines the role of cinema in the post-revolutionary Cuban public sphere. Using Miriam Hansen’s notion of cinema as an alternative public sphere, I trace two kinds of “space” opened up by cinema since the revolution in 1959: the literal space produced in and through film exhibition and the symbolic space of the film text itself. In the first section of this essay I discuss the mobile cinema campaign of the 1960s and argue that the campaign helped to expand public space by incorporating previously marginalized rural Cubans into the post-revolutionary nation. In the second part of this essay I address the role of cinema in Cuba given the limited ideological conditions imposed by the state. I argue that that we may locate instances of “publicness” within the signs and cues given to Cuban spectators in popular Cuban films.

    Résumé: Cet article examine le rôle du cinéma dans l’espace public post-révolutionnaire cubain. Utilisant l’idée de Miriam Hansen selon laquelle le cinéma est une sphère publique alternative, je trace deux espaces ouverts par le cinéma depuis la révolution de 1959 : L’espace littéral produit dans et au travers la projection des films et l’espace symbolique du texte filmique lui-même. Dans la première section de cet essai, je discute de la campagne pour le cinéma mobile des années 1960 et soutiens que le mouvement a contribué à la croissance de la sphère publique en intégrant les ruraux, marginalisés, dans une nation post-industrielle. Dans la seconde partie, je pose la question du cinéma cubain dans le contexte des conditions idéologiques limitées imposées par l’état. Je soutiens que l’on peut identifier des occurrences de « publicness» dans les signes et signaux donnés aux spectateurs dans les films populaires cubains.

    PDF: cjfs19-2_balaisis-cuba-cinema.pdf