Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 14.2 : 2005 : PDF: Maddin and Melodrama by William Beard
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    Maddin and Melodrama

    by William Beard

    Abstract: After asserting the existence of a non-ironic seriousness in Guy Maddin’s films, the author outlines the historicity and pastiche qualities of Maddin’s use of melodrama. He then argues that the ideas about melodrama formulated by scholars such as Thomas Elsaesser, Laura Mulvey, and especially Geoffrey Nowell-Smith may be applied, at least indirectly, to Maddin, and that melodramatic excess in his work may be seen as symptomatic-and even somatic-of blockages and failures in contemporary culture. The essay concludes by offering Maddin’s cinema as a particular example of “Canadian melodrama.”

    Résumé: Une fois le sérieux non-ironique de Guy Maddin bien établi, l’auteur décrit le caractère historique et pastiche du mélodrame chez le cinéaste manitobain. Il suggère ensuite que les hypothèses sur le mélodrame avancées par Thomas Elsaesser, Laura Mulvey, et surtout Geoffrey Nowell-Smith s’appliquent, au moins indirectement, à l’œuvre de Maddin. L’excès mélodramatique apparaît ainsi comme étant symptomatique - voire même somatique - des blocages et des échecs de la culture contemporaine. L’article présente en conclusion une lecture du cinéma de Maddin en tant qu’exemple du “mélodrame canadien”.

    PDF: cj-film-studies142_Beard_melodrama.pdf