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  • 13.1 : 2004 : PDF: Room-For-Play: Benjamin's Gamble with Cinema by Miriam Bratu Hansen
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    Room-For-Play: Benjamin's Gamble with Cinema

    by Miriam Bratu Hansen

    Abstract: In the original version of his essay "The Work of Art in the Age of Its Technological Reproducibility" (1936), Walter Benjamin observes that the decay of aura, or semblance (Schein), in art is matched by a huge increase of room-for-play (Spielraum), especially in and thanks to film. This essay traces the multiple meanings of the German term Spiel in Benjamin's work--children's play, toys and games, acting and performance, gambling--and elaborates his notion of film as play in relation to his anthropological-materialist theory of technology; hence the at once aesthetic and political significance of cinema as a "playform of second nature."

    Résumé: Dans la premičre version de son article « L’œuvre d’art ą l’époque de sa reproduction mécanisée » (1936), Walter Benjamin note que l’anéantissement de l’aura ou apparence (Schein) dans l’art s’accompagne d’une augmentation énorme de « l’espace de jeu » (Spielraum) surtout, et grāce, au cinéma. Cet article examine les nombreuses connotations du terme allemand Spiel chez Benjamin--le jeu d’enfant, le jeu de l’acteur, le jeu de hasard--et étudie sa notion du cinéma comme jeu en relation avec sa théorie anthropologique-matérialiste de la technologie. De lą découle l’importance ą la fois esthétique et politique du cinéma en tant que forme de jeu de « seconde nature » .

    PDF: cj-film-studies131_BratuHansen_Benjamin.pdf