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  • 21.2 : 2012 : PDF: Vacationland: Film, Tourism, And Selling Canada, 1934-1948 by Dominique Brégent-Heald
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    Vacationland: Film, Tourism, And Selling Canada, 1934-1948

    Special Dossier on the NFB/ONF
    by Dominique Brégent-Heald

    Abstract: This essay examines the history of Canadian government policies and interventions in the use of motion pictures to sell Canada as a ‘vacationland’ to American tourists between 1934 and 1948. The government recognized that the tourist trade was a key factor in the health of the national economy. The public sector embraced the medium of film as the most effective and modern tool to advertise Canada to potential tourists across the border. The “tourism films” that were released both theatrically and via non-theatrical distribution networks branded Canada as a desirable travel destination. Touristic and filmic discourses sold Canada as a desirable tourist destination by conveying an anti-modernist image of the Canadian landscape while paradoxically characterizing the country as a modern nation-state.

    Résumé: Cet essai examine l’histoire des politiques et des interventions du gouvernement canadien dans l’utilisation de film cinématographiques pour vendre le Canada comme un lieu de vacances aux touristes américains entre 1934 et 1948. Le gouvernement reconnut alors que l’activité commerciale s’adressant aux touristes était un facteur clé dans la santé de l’économie nationale. Le secteur public adopta le cinéma comme le média le plus efficace et le plus moderne pour annoncer le Canada aux touristes potentiels outre- frontière. Les “films de touristes” qui sont sortis à la fois dans les salles et via d’autres réseaux de distribution ont présenté le Canada comme une destination touristique désirable en faisant un portrait antimoderniste des paysages canadiens en même temps que, paradoxalement, ils présentaient le Canada comme un état moderne.

    PDF: cjfs-21-2-Bregent-Heald-vacationland.pdf