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  • 21.1 : 2012 : PDF: Castrating the Body of the Police: Portraits of an Impotent Institution in the Early Films of Pedro Almodóvar by Frédéric Conrod
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    Castrating the Body of the Police: Portraits of an Impotent Institution in the Early Films of Pedro Almodóvar

    by Frédéric Conrod

    Abstract: From 1980 through 1997, Pedro Almodóvar consistently ridiculed the police in his films. As he claimed at the beginning of his career as director, Spain no longer feared an institution that was the right arm of the dictatorship. Over the years of the Transición the role and the identity of the police as a social enemychanged from one film to the next. The spectator can see this evolution unfold in the the early films of Almodóvar.. This paper follows the developments in the representation of the police in his films, as a series of caricatures of policemen that emerge within a long process of castration that prevents the police from reproducing a dictatorship.

    Résumé: De 1980 à 1997, Pedro Almodóvar a, dans ses films, systématiquement ridiculisé la police. Comme il le soutenait au commencement de sa carrière de réalisateur, l’Espagne ne craignait plus une institution qui fut la main droite d’une dictature. Pendant les années de la Transición toutefois, le rôle et l’image de la police, vue comme un ennemi social, change d’un film à l’autre. Le spectateur peut voir cette évolution se déployer dans les premiers films d’Almodóvar. Cet article suit le développement de l’image de la police dans ces films, développement conçu comme une série caricaturale qui émerge d’un long processus de castration désirant empêcher le corps policier de reproduire une dictature.

    PDF: cjfs-21-1-conrod-early-fillms-pedro-almodovar.pdf