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  • 12.1 : 2003 : PDF: Bridgespotting: Lepage, Hitchcock, and Landmarks in Canadian Film by Peter Clandfield
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
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    Bridgespotting: Lepage, Hitchcock, and Landmarks in Canadian Film

    by Peter Clandfield

    Abstract: Drawing upon Colin McArthur's theorization of the complexities of audience recognition of cinematic locations, the author focuses on the Québec Bridge (Pont de Québec) in Robert Lepage's Le Confessional. The shot of the bridge which opens and closes the film alludes to Hitchcock's use of a similar structure, Scotland's Forth Bridge, in The 39 Steps. It also carries an array of symbolic implications, as well as evoking specific moments and issues in the history of Québec and Canada. Lepage's multivalent treatment of the bridge offers a model for the cinematic use of Canadian locations in ways that evoke their material histories as well as realizing their cinematic potential.

    Résumé: Se basant sur les théories de Colin McArthur au sujet de la reconnaissance complexe des lieux cinématographiques par le spectateur, cet article examine la représentation du Pont de Québec dans le film Le confessionnal de Robert Lepage. Les images du pont qui marquent le début et la fin du film font allusion au Forth Bridge écossais du film 39 Steps, d'Hitchcock. Ces images sont aussi porteuses d'une symbolique qui évoque des moments précis de l'histoire du Québec et du Canada. Cette utilisation polyvalente du Pont illustre les façons par lesquelles le cinéma dépeint le lieu canadien à la fois comme matériau historique et potentialité cinématographique.

    PDF: cj-film-studies121_Clanfield_bridgespotting_g.pdf