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  • 21.2 : 2012 : PDF: The Thing About Obomsawin’s Indianness: Indigenous Reality And The Documentary Burden Of Education At The National Film Board Of Canada by Bruno Cornellier
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    The Thing About Obomsawin’s Indianness: Indigenous Reality And The Documentary Burden Of Education At The National Film Board Of Canada

    Special Dossier on the NFB/ONF
    by Bruno Cornellier

    Abstract: Through an analysis of the media reception and the institutional literature produced in the context of the public release of Alanis Obomsawin’s Kanehsatake: 270 Years of Resistance, this article will illustrate how the pedagogical expectations that publicly-funded and Native-produced documentaries are saddled with stem from a settler belief that to know the Indian—the “real” one —allow “us” to experience some forms of panhuman intimacy and intercultural relationship with a validated and Native-sanctioned form of indianness that could be reconciled with the nation’s specific brand of settler sovereignty. I argue that even though the militant voice and agency of Native filmmakers cannot be contained by the public institution they represent (in this case, the National Film Board of Canada), the state-sponsored act of producing, funding and embracing documented realities of indianness continues to offer both the nation-state and the mainstream cultural press a possibility for restoring their own privileged line of communication with what I otherwise define as Canada’s (and Québec’s) “Indian thing”—that is, that equivocal rhetorical device allowing the settler colonial state to survive its colonial legacy by simultaneously appropriating, deferring and disqualifying Native content from its sovereign narrative.

    Résumé: Cet article analyse la réception médiatique et la littérature institutionnelle associée à la sortie du film d’Alanis Obomsawin Kanehsatake : 270 ans de résistance (1993). En s’appuyant sur cette analyse, il apparait évident que les attentes pédago- giques dirigées à l’égard de ce documentaire financé par le secteur public et produit par des Autochtones proviennent d’une croyance voulant qu’en connaissant l’Indien – le vrai – « nous » puissions faire l’expérience d’une certaine forme d’intimité panhumaine et d’une relation interculturelle. Cette expérience est rendue possible du fait qu’une forme d’indianité sanctionnée positivement par les Autochtones puisse être réconciliée avec un type spécifique de souveraineté coloniale. Je démontre que même si la voix militante et l’agentivité des cinéastes autochtones ne peuvent être réduites au discours des institutions qu’ils représentent (dans ce cas, l’Office Nationale du film), l’acte même de produire, de financer et de documenter la réalité indienne continue d’offrir à l’état nation tout comme à la presse culturelle de masse la possibilité de rétablir leur propre voie de communication avec la « chose indienne », c’est-à-dire ce dispositif rhétorique équivoque permettant à l’état de peuplement colonial de perpétuer l’héritage colonial en s’appropriant, en différant et en disqualifiant simultanément de son récit souverain tout contenu indien.

    PDF: cjfs-21-2-Cornellier-obomsawin-indianness.pdf