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  • 17.2 : 2008 : PDF: Old Films, New Sounds: Screening Silent Cinema with Electronic Music by Blair Davis
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    Old Films, New Sounds: Screening Silent Cinema with Electronic Music

    by Blair Davis

    Abstract: Varying classroom film situations can have profound effects on how students see a film. From the information provided about the film beforehand to the particular print chosen for screening, the types of choices that instructors make often have significant (and occasionally unanticipated) consequences for the reception of films by students. This paper is a chronicle of one instructor’s efforts to study whether the music used to accompany silent films affects how students engage with and react to them. The fortuitous success of adding modern electronic music to a silent film print during one particular class led to a series of teaching experiments that tested whether students would respond to silent films more favorably when using modern scores, as opposed to the use of more traditional silent film scores. This research was undertaken not only to serve the immediate need of enhancing my teaching methods in the classroom, but also to provide a model for other film instructors seeking to experiment pedagogically with the screening of silent films.

    Résumé: Les diverses circonstances qui entourent le visionnement d’un film dans un cours de cinéma influencent profondément la réaction des étudiants face à l’œuvre en question. Que ce soit l'information fournie au sujet du film avant sa projection ou la qualité de la copie utilisée, les choix de l’instructeur peuvent avoir un impacte déterminant (et parfois imprévu) sur la réception du film. Cet article retrace les expériences d'un instructeur qui a tenté d’identifier les divers effets sur les étudiants de la musique d’accompagnement des films muets. Au cours d’un visionnement en particulier, une musique d’accompagnement électronique a été très efficace au près des étudiants. Cela a mené à une série d'expériences pédagogiques visant à déterminer si les étudiants répondent aux films muets plus favorablement si l’accompagnement est moderne plutôt que traditionnel. Cette recherche a été entreprise non seulement pour répondre à mon propre besoin d’améliorer mes méthodes d’enseignement, mais aussi pour fournir un modèle à d'autres instructeurs qui veulent diversifier leurs façons de présenter des films muets.

    PDF: cj-film-studies172_davis_silent-cinema_electronic-music.pdf