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  • 17.2 : 2008 : PDF: Ararat and the Event of the Mother by Elena del Río
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    Ararat and the Event of the Mother

    by Elena del Río

    Abstract: This article uses Deleuze’s concept of the event as a model for understanding Egoyan’s look into the Armenian genocide in Ararat. Like the Deleuzian event, the event of the Armenian holocaust evades the rigid conditions of representation. Instead, its continuous self-generation and modification lends itself to a performative paradigm capable of accounting for the event’s unfinished status—its reverberating effects into past, present and future. In Ararat, the persistent force of the event is not found in any single of its many media performances (film, lecture, photograph, painting, video), but in the resonating effects between these different reenactments. The force of the event lies in its transitivity and dispersal, its ability to reside in many times and places at once. Thus, rather than attempting a fixed and restrictive actualization of the event via a documentary or a fictional rendition of its factual state of affairs, Ararat counter-actualizes the Armenian genocide by transmuting this event into its affective core: the Event of the Mother.

    Résumé: Cet article emploie le concept deleuzien de l'événement comme modèle pour élucider le regard que pose Egoyan sur le génocide arménien dans Ararat. Comme l'événement deleuzien, l'événement de l'holocauste arménien échappe aux conditions rigides de la représentation. Son auto-génération et ses modifications continuelles se prêtent plutôt à un paradigme performatif capable d'expliquer le statu de non-complétude de l'événement : ses effets de réverbération dans le passé, le présent et l’avenir. Dans Ararat, la force persistante de l'événement ne se retrouve pas dans l’une de ses nombreuses manifestations médiatiques (film, conférence, photographie, peinture, vidéo), mais dans l’effet de réverbération de ces différentes reconstitutions. La force de l'événement se situe dans sa transitivité et sa dispersion, sa capacité d’exister dans plusieurs espaces et plusieurs temps simultanément. Ainsi, plutôt que de viser une actualisation fixe et restrictive de l'événement par l'intermédiaire d'une interprétation documentaire ou d’une représentation fictive des faits, Ararat « contre-actualise » le génocide arménien en convertissant cet événement en son noyau affectif : l'événement de la mère.

    PDF: cj-film-studies172_del-rio_ararat_deleuze.pdf