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  • 12.1 : 2003 : PDF: The Rhythm of Happening: Antagonism and Community in Brenda Longfellow's Our Marilyn and A Balkan Journey by Adam Dickinson
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    The Rhythm of Happening: Antagonism and Community in Brenda Longfellow's Our Marilyn and A Balkan Journey

    by Adam Dickinson

    Abstract: Though formally distinct, Brenda Longfellow's documentary films Our Marilyn and A Balkan Journey: Fragments for the Other Side of War share strategies for examining empathetic relationships between female bodies and communities. These relationships can be illuminated by placing them in the context of what Ernesto Leclau and Chantal Mouffe call "antagonism": the difference always inhabiting a discursive system that attempts to constitute a unified totality. Antagonism in Our Marilyn is shown to be directed at nationalistic myths and identities; in A Balkan Journey it is found in a number of women's activities that challenge their country's prevailing patriarchal structures.

    Résumé: Bien qu'ils soient différents au niveau de la forme, les documentaires de Brenda Longfellow Our Marilyn et A Balkan Journey: Fragments for the Other Side of War partagent certaines stratégies qui examinent les rapports empathiques entre le corps des femmes et la collectivité. Ces rapports peuvent être étudiés à la lumière de ce qu'Ernesto Leclau et Chantal Mouffe appellent «l'antagonisme», à savoir, les différends qui habitent toujours les systèmes discursifs qui tentent de constituer une totalité unifiée. L'antagonisme dans Our Marilyn s'érige contre les identités nationales et autres mythes nationaux. Dans A Balkan Journey l'antagonisme se retrouve dans de nombreuses activités pratiquées par les femmes et qui défient les structures patriarcales de leur pays.

    PDF: cj-film-studies121_Dickinson_happening_g.pdf