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  • 13.1 : 2004 : PDF: Sound, Space and Selfhood: Stereoscopic Apprehension in The Paradise Institute by Jim Ellis
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
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    Sound, Space and Selfhood: Stereoscopic Apprehension in The Paradise Institute

    by Jim Ellis

    Abstract: Janet Cardiff and George Bures Miller’s cinematic installation, The Paradise Institute, which was the Canadian entry in the 2001 Venice Biennale, consists of a tiny theatre in which the viewer watches a fourteen minute fragment of a European thriller. On headphones, the viewer hears not only the film sound track but also recorded sounds of audience members that are reproduced through a binaural recording process that makes them seem to be in the same theatre. As the film goes on, the line between spectator and film becomes blurred as viewers get caught up in a parallel film noir plot. The installation makes visible certain key aspects of the cinematic experience: the relation between sound and space, the way conditions of exhibition shape the experience of the film, and the interaction between private fantasy and on-screen narrative in the process of identification.

    Résumé: L’installation cinématographique The Paradise Institute de Janet Cardiff et George Bures Miller, représentant le Canada ą la biennale de Venise en 2001, consiste en un tout petit théātre dans lequel le spectateur regarde un fragment de quatorze minutes d’un film ą suspense européen. Par ses écouteurs, le spectateur entend ą la fois la bande sonore du film et le son d’autres spectateurs, reproduit par enregistrement binaural, qui suggčre leur présence dans le théātre. La démarcation entre le film et le spectateur disparaīt ą mesure que ce dernier devient impliqué dans un film noir parallčle. L’installation met en évidence certains aspects importants de l’expérience cinématographique, comme les rapports entre le son et l’espace, l’influence du lieu de projection sur la perception du spectateur et l’interaction entre le phantasme privé et la narration du film dans le processus d’identification.

    PDF: cj-film-studies131_Ellis_stereoscopic_g.pdf