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  • 16.1 : 2007 : PDF: Vertov after Manovich by Seth Feldman
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    Vertov after Manovich

    by Seth Feldman

    Abstract: To engage Dziga Vertov is to re-invent him: as an icon of reform during the Khrushchev era “thaw”; as the precursor of cinéma vérité; as the embodiment of Soviet Constructivism; as a rallying cry for political filmmaking; as an illustration of the Soviet Revolution’s internal contradictions; as part of the avant-garde canon. Another contextualization appears in Lev Manovich’s The Language of New Media. Manovich posits Vertov’s Man with a Movie Camera as a repository for concepts that shape digital technology. This paper examines the converse of Manovich’s use of Vertov by considering ways in which the “language of new media” might serve to elucidate Vertov’s work

    Résumé: Étudier Dziga Vertov c’est le ré-inventer : comme icône de la réforme au cours du « dégel » de la période Khrouchtchev; comme précurseur du cinéma vérité; comme incarnation du constructivisme soviétique; comme porte-étendard du cinéma politique; comme illustration des contradictions internes de la révolution soviétique; comme pilier de l’avant garde. Pour sa part, Lev Manovich, dans The Language of New Media, confère à L’homme à la caméra de Vertov le statut d’antécédent des médias digitaux, ayant engendré tous les concepts qui allaient façonner les nouvelles technologies. Cet article propose de renverser la filiation établie par Manovich et d’utiliser le « langage des nouveaux médias » pour mieux comprendre l’œuvre de Vertov.

    PDF: cj-film-studies161_Feldman_Vertov_g.pdf