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  • 16.1 : 2007 : PDF: Documentary Radicality by Jane M. Gaines
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    Documentary Radicality

    by Jane M. Gaines

    Abstract: Photographs of the New York Triangle Shirtwaist Fire (1911), circulated as pastel-colored lantern slides, and the American Mutoscope and Biograph Company’s moving images of workers at the Westinghouse Electric and Manufacturing Company (1904) offer opportunities to rethink radical cinema in terms of Derrida’s concept of “to radicalize.” To do so requires going beyond and around C.S. Peirce to see in radical documentary a Marxist indexicality that asks us to consider that what we may have lost in indexical connection–causality–with the advent of digital media, we never lost in the theory of the social production of the work, still tied to its historical, material moment.

    Résumé: Les photographies du « Triangle Shirtwaist Fire » (1911) de New York, qui circulaient sous forme de pastels diascopiques, et les images animées des travailleurs de la « Westinghouse Electric and Manufacturing Company » (1904), produites par l’American Mutoscope and Biograph Company, permettent de repenser le cinéma radical selon le concept de la « radicalisation » dérridienne. L’auteur va au-delà de C.S. Peirce, et le contourne, pour identifier dans le documentaire radical une indexicalité marxiste qui suggère que ce qui a été perdu au niveau de la connexion indexicale – la causalité – depuis l’arrivée des médias digitaux existe toujours dans la théorie de la production sociale de l’oeuvre qui est liée à sa temporalité historico-matérielle.

    PDF: cj-film-studies161_Gaines_radicality_g.pdf