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  • 8.1 : 1999 : PDF: Lonely Boy and the Vérité of Sex by Jane M. Gaines
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    Lonely Boy and the Vérité of Sex

    by Jane M. Gaines

    Abstract: The 1961 National Film Board of Canada documentary study of Paul Anka considered in the light of contemporary theories of the sexualized image, from Linda Williams's notion of pornography as a search for the "truth" of sexuality to the queer critique of heterosexuality. The cinéma vérité camera is implicated here, and I will want to know, "How does the vérité camera treat its subject when the subject is sex"? What does it mean to assert, as one critic did, that the camera has "carnal knowledge" of its subject? Considered as a classic study of longing, attraction and frustration as well as sexual confusion, Lonely Boy has been revitalized recently in a short experimental video by Toronto gay videomaker Steve Reinke. Here footage from the NFB documentary is intercut with footage of popular porn star Kip Knoll. The article also suggests the need to put the Canadian origins back into the history of cinéma vérité but also to more fully theorize the claims made on behalf of this technique in relation to the contemporary critique of realism.

    Résumé: Le film Lonely Boy de l'ONF, qui documente la carriŠre de Paul Anka, est examiné dans cet article … la lumiŠre de théories récentes sur l'image sexualisée, telles que les notions de Linda Williams sur la po rnographie comme recherche de la vérité sexuelle, et la critique "queer" de l'hétérosexualité. L'auteur pose aussi la problématique du cinéma-vérité: comment le cinéma- vérité traite-t-il son sujet quand il s'agit de sexualité; que veut-on dire quand on affirme que la caméra a une "connaissance charnelle" du sujet? Etude classique sur le désir, l'attirance, la frustration et la confusion sexuelle, Lonely Boy a aussi trouvé une nouvelle fonction dans un vidéo de l'artiste gay Torontois, Steve Reinke, qui juxtapose des séquences du documentaire et des images de l'acteur pornographique connu, Kip Noll. L'article essaie aussi de redécouvrir les origines canadiennes du cinéma-vérité tout en jetant un regard plus théorique sur les revendications faites au nom de cette technique dans le cadre de la critique réaliste contemporaine.

    PDF: cj-film-studies81_Gaines_verite.pdf