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  • 18.1 : 2009 : PDF: The Homelessness of Style and the Problems of Studying Miike Takashi by Aaron Gerow
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    The Homelessness of Style and the Problems of Studying Miike Takashi

    by Aaron Gerow

    Abstract: Most accounts of Miike Takashi’s film style attempt to locate it either in the realm of excess or in a deep outrage against Japanese society. By focusing on his use of the long take alongside the fast editing and comic-book-like stylistics usually seen as “typical” of his cinema, this paper argues instead for a “homeless” quality in Miike’s filmmaking. This homeless quality is apparent in his stories of nomadic characters lacking a home and clear identity in a globalized world, and also in the shifts of style that complicate any attempt to locate his cinematic politics or his representations of the nation. Miike’s cinema raises fundamental questions for those studying popular cinema and the politics of Japanese film style.

    Résumé: Les études critiques consacrées au cinéaste Miike Takashi se concentrent généralement sur le caractère outrancier de l’œuvre de ce dernier, de même que sur sa profonde indignation envers la société japonaise. En s’attardant sur l’usage récurrent fait par Miike du plan-séquence, du montage rapide, ainsi que d’une facture visuelle inspirée de la bande dessinée, cet article vise plutôt à faire ressortir le caractère « itinérant » de l’œuvre du cinéaste, dans laquelle abondent les personnages sans foyer et sans identité claire errant dans un environnement marqué par la mondialisation. L’itinérance s’inscrit également dans les multiples changements de ton et de style rendant les préoccupations nationalistes et les dimensions politiques de l’œuvre de Miike difficiles à circonscrire. Le travail du cinéaste soulève ainsi des questions fondamentales dans l’étude du cinéma populaire, de même que dans celle des dimensions politiques du cinéma japonais.

    PDF: cjfs18-1_gerow-style-miike-takashi.pdf