Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 14.2 : 2005 : PDF: Andrei Tarkovsky’s Film Adaptation of the Motifs Embedded in Leonardo da Vinci’s The Adoration of the Magi by Gabriel F. Giralt
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    Andrei Tarkovsky’s Film Adaptation of the Motifs Embedded in Leonardo da Vinci’s The Adoration of the Magi

    by Gabriel F. Giralt

    Abstract: By incorporating motifs from Leonardo’s The Adoration of the Magi into the narrative of The Sacrifice, Andrei Tarkovsky not only establishes iconographic correlations with Leonardo’s work, but also expresses his personal interpretation of the painting. He reverses Leonardo’s historical and spiritual vision of the world at the time of the birth of Christ. The result is a prophetic vision of the dark future of Western culture.

    Résumé: En incorporant le tableau L’Adoration du Magi de Léonard de Vinci à la structure narrative de son film Le Sacrifice, Andrei Tarkovsky fait plus que simplement établir des liens iconographiques entre son œuvre est celle du peintre. Il exprime plutôt sa propre interprétation du tableau en inversant la vision historique et spirituelle du monde au moment de la naissance du Christ pour présenter une image prophétique sombre de l’avenir de l’occident.

    PDF: cj-film-studies142_Giralt_Tarkovski.pdf