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  • 5.2 : 1996 : PDF: Alterity and Nation: Screening Race, Sex, Gender and Ethnicity in Back to God's Country by Christopher Gittings
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    Alterity and Nation: Screening Race, Sex, Gender and Ethnicity in Back to God's Country

    by Christopher Gittings

    Abstract: One of Canada's earliest and most successful extant features, Back to God's Country offers a disturbing, yet fascinating cultural construction of Canadian nation as a white homosocial entity that does violence to racial and sexual otherness. Previous criticism privileges the history of the film's production and its important and innovative contributions to the animal picture genre. This paper considers the film's production of nation in the context of screen writer Nell Shipman's resistance to director-writer James Oliver Curwood's American vision of Canada, and reads the film through the frames of sex, gender, race and ethnicity.

    Résumé: Un des plus vieux long-métrages canadiens toujours en circulation, Back to God's Country présente un imaginaire culturel dérourant mais fascinant de la nation canadienne en tant qu'une entité homosociale de race blanche qui violente l'alterité raciale et sexuelle. La critique établie à privilégiée l'histoire de la production du film ainsi que ses contributions innovatrices et importantes dans le cadre du genre des films sur les animaux. Ce texte examine comment le film "produit" la notion de nation dans le context de l'opposition de la scénariste Nell Shipman à la vision américanisante du Canada du réalisateur et écrivain James Oliver Curwood, et offre une lecture du film par le biais de perspectives sur la sexualité, le racisme et l'ethnicité.

    PDF: cj-film-studies52_Gittings_alterity.pdf