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  • 6.1 : 1997 : PDF: Hose Stalking: Heavenly Creatures as Feminist Horror by Jennifer Henderson
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    Hose Stalking: Heavenly Creatures as Feminist Horror

    by Jennifer Henderson

    Abstract: This essay uses the designation "feminist horror" to refer to the historically-specific mode of address of Heavenly Creatures. The first section argues that the film has an allegorical significance in relation to a current rupture between feminist and lesbian discourses and identities, a rupture in which outlaw daughters are reacting against the prohibitions of feminism introjected as a kind of symbolic Mother. Heavenly Creatures works its horror on the feminist caught in a contradiction as lesbianism reconstitutes itself in a transgressive relation to the figure of the mother. The next section argues that, as an allegory of this discursive rupture, Heavenly Creatures complicates the variables, first by denying lesbian desire any a priori status and second, by giving the symbolic Mother a material specificity. In its representation of the 1954 matricide, Pauline Parker's "lesbian" desire is inseparable from her class envy and her mother is not simply a representative of repressive law but an abject working-class woman for whom we are encouraged to have sympathy. The final section of the essay reads the complex sedimentation of the matricide in the murder fantasy which prefigures its. The fantasy implicates spectators in the murderous aggression of Pauline and Juliet, but its aggression is ultimately robbed of any liberatory significance.

    Résumé: Cet article utilise le terme "horreur féministe" pour faire rérérence á la spécificité historique des modalités d'interpellation du film Heavenly Creatures. La première partie suggère que le film exprime allégoriquement la rupture actuelle entre les identités et discours féministes et lesbiens incarnée par la réaction des jeunes filles contre l'interdiction du féminisme apparaîssant sous la forme d'introjection personnifiée par une Mère symbolique. L'horreur de Heavenly Creatures repose sur la contradiction féministe d'un lesbianisme qui se reconstitue en relation transgressive face á la Mère. La deuxième partie démontre que l'allégorie de la rupture discursive est complexifiée par la négation de l'apriorisme du désir lesbien et par la spécificité matérielle accordée á la Mère symbolique. Le désir lesbien de Pauline Parker, tel que représenté sous la forme d'un matricide commis en 1954, est indissociable du désir de gravir les classes sociales. Sa mère n'est pas simplement la représentante de la loi répressive, mais symbolise aussi la mère prolétaire abjecte avec laquelle le spectateur devrait sympathiser. La dernière partie analyse la sédimentation complexe du matricide dans le fantasme meurtrier qui le préfigure. Le fantasme implique le spectateur dans l'agression criminelle commise par Pauline et Juliet, mais cette agression est dépourvue d'effet libérateur.

    PDF: cj-film-studies61_Henderson_heavenly.pdf