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  • 15.2 : 2006 : PDF: The Epistemology of Adaptation in John Greyson’s Lilies by Lawrence Howe
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    The Epistemology of Adaptation in John Greyson’s Lilies

    by Lawrence Howe

    Abstract: In his cinematic adaptation of Michel Marc Bouchard’s play Les Feluettes, John Greyson deploys an innovative mise en scène to maximize the opportunities to address both the targets of Bouchard’s criticism and the epistemological conflicts within the narrative. Although the film’s technique overcomes formal boundaries that restrict the play, the film must finally resort to conventional techniques to resolve the narrative conflicts. Greyson turns this seeming structural shortcoming to his advantage by expanding the film’s intertextuality to include elements of radical gay theatre and Stephen Leacock’s Sunshine Sketches of a Little Town. The effect of this jarring combination is a critique of heteronormativity that has escaped critical consideration.

    Résumé: John Greyson, dans son adaptation cinématographique de la pièce Les Feluettes de Michel Marc Bouchard, emploie une mise en scène novatrice pour aborder le discours dénonciateur de Bouchard et les conflits épistémologiques du drame. L’approche empruntée par Greyson réussit à dépasser le cadre limité de la pièce, mais se heurte souvent à des contradictions narratives qui ne peuvent être résolues que par l’utilisation de techniques conventionnelles. Greyson tire avantage de ce recours aux conventions en mettant l’emphase sur l’intertextualité du film, qui amalgame les pratiques radicales du théâtre gai et l’œuvre nostalgique de Stephen Leacock, Sunshine Sketches of a Little Town. Il résulte de cette combinaison frappante une analyse de l’hétéro-normativité qui a échappé à la majorité des critiques.

    PDF: cj-film-studies152_Howe_Greyson_g.pdf