Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 22.2 : 2013 : PDF: "You Can't Film Here": Queer Political Fantasy and Thin Critique of Israeli Occupation in The Bubble by Colleen Jankovic
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    "You Can't Film Here": Queer Political Fantasy and Thin Critique of Israeli Occupation in The Bubble

    by Colleen Jankovic

    Abstract: This essay argues that Eytan Fox’s 2006 The Bubble produces a deceptive, thin critique of Israeli society. The film’s fascination with cinematic mediation, representational politics, and political fantasy is shown to smuggle in familiar invocations of racialized Palestinian cultural backwardness, a neo-liberal gay identity politics undergirded by particular tropes of representation and visibility, and a cycle-of-violence approach to the Israeli-Palestinian conflict. This analysis raises questions about the contemporary stakes of political film and media critique, particularly how to respond to cinema that anticipates critique of the political discourses it claims to criticize, yet is complicit in nonetheless.

    Résumé: Cet article défend l’idée que The Bubble, film qu’Eytan Fox réalise en 2006, fait une critique diluée et décevante de la société israélienne. La fascination, perceptible dans la production, pour la médiation cinématique, pour la politique de la représentation et pour la politique-fiction apparaît glisser subrepticement dans des invocations racistes habituelles à une culture palestinienne arriérée, dans une forme néolibérale de discours sur la politique identitaire gay appuyée par des tropes sur la représentation et la visibilité et dans une approche du conflit Israélo-palestinien qui perpétue un cycle de violence. Cette analyse fait naître un questionnement à propos de certains enjeux contemporains relatifs aux films politiques et à la critique médiatique, particulièrement en ce qui concerne la façon de réagir à un cinéma qui anticipe la critique d’un discours politique qu’il prétend lui même critiquer mais dont il reste malgré tout complice.

    PDF: cjfs_22_2_Jankovic.pdf