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  • 11.1 : 2002 : PDF: Moving Pictures and Costume Songs at the 1927 "Exhibition of Canadian West Coast Art, Native and Modern" by Lynda Jessup
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    Moving Pictures and Costume Songs at the 1927 "Exhibition of Canadian West Coast Art, Native and Modern"

    by Lynda Jessup

    Abstract: In 1927 Nass River Indians and Totem Land were produced specifically to be shown in conjunction with a National Gallery of Canada exhibition combining the work of Canadian West Coast Aboriginal peoples with paintings and sculptures by prominent Euro-Canadian artists. The show was one of a variety of contexts within which these early anthropological films circulated, and as such suggests the importance of examining them not only as autonomous texts in the history of ethnographic films in Canada, but also as part of a larger cultural product that effectively worked to "art historicize" the material culture of what Fatima Tobing Rony has called the Ethnographic: those people contemporary ethnographic cinema consistently represented as "without history, without writing, without civilization, without technology, without archives."

    Résumé: En 1927, Nass River Indians et Totem Land furent produits spécifiquement pour étre présentés à l'intérieur d'une exposition au Musée des beaux arts du Canada qui réunissait des oeuvres autochtones de la côte ouest et des tableaux et sculptures d'artistes euro-canadiens importants. Il ne s'agit là que de l'un des nombreux contextes dans lesquels ces films anthropologiques ont circulé. Il est donc important de ne pas examiner ces textes isolément dans le cadre d'une histoire du film ethnographique canadien. On se doit plutôt de les situer dans le cadre beaucoup plus large d'une « histoire de l'art » de cette culture matérielle que Fatima Tobing Rony a appelé « l'ethnographique », c'est-à-dire, ces peuples que le cinéma ethnographique présenta comme « n'ayant aucune histoire, aucune écriture, aucune civilisation, aucune technologie et aucune archive ».

    PDF: cj-film-studies111_Jessup_native.pdf