Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 6.2 : 1997 : PDF: Toward a Non-Euclidean Cinema: Kieslowski and Literature by R.J.A. Kilbourn
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    Toward a Non-Euclidean Cinema: Kieslowski and Literature

    by R.J.A. Kilbourn

    Abstract: This article explores the intertextual relation between Kieslowski's Double Life of Veronique and two primary literary texts: a brief passage from the beginning of the second canto of Dante's Paradiso, and Heinrich von Kleist's essay "Uber das Marionettentheater." Kieslowski admits to the final failure of the inherently visual medium of film to conjure the figurative effects that what he calls "Great Literature" achieves with nothing but words. Although Western narrative tells or shows a great deal, often what is most significant is what is withheld, or what is "told" or "shown" negatively. With film, there is a tendency to look for "meaning" in its surface texture, to judge only what is visible, to read "literally." Kieslowski combines this attribute of film with a highly "literary" reticence: a negative dimension, unrepresented but determinable. The viewer must quite literally read Kielsowski's films. This article proposes to examine the construction of Veronique's doubled character on the analogy of Dante's pilgrim's soul journeying toward the perimeter of rationally conceived experience; a point or moment figured on the same lines as Kleist's quasi-metaphysical, non-Euclidean geometry. Its more general purpose will be to argue for and demonstrate the peculiar relation of Kieslowski's cinema and these disparate literary works, as a framework for a meditation on the subject's relation to death and the infinite.

    Résumé: Cet article examine l'intertextualité entre La double vie de véronique de Krzysztof Kieslowski et ses deux sources littéraires principales, c'est-à-dire, un bref passage de la deuxième cantate du Paradis de Dante et l'essai "Uber das Marionettenheater" de Heinrich von Kleist. Kieslowski admet que le cinéma ne peut conjurer ce que la "grande litterature," comme il l'appelle, évoque en n'ayant recours qu'aux simples mots. La prose occidentale peut être bavarde, mais elle transmet souvent son sense véritable par ce qui n'est pas dit, ou ce qui est dit ou montré négativement. Dans le cas du cinéma, on a généralement tendance à chercher le "sens" dans la "texture" superficielle, à ne juger que ce qui est visible. Kieslowski joint cet aspect du cinéma à une réticence hautement "littéraire," une dimension négative, non-représentée mais déterminable. Le spectateur doit donc lire littéralement le film de Kieslowski. Cet article propose d'interpréter la double caractérisation de Véronique en tant qu'analogie du pélerin de Dante dont l'âme approche le périmètre de l'expérience conçue rationnellement, une structure semblable à la géométrie quasi métaphysique et non euclidienne de Kleist. De façon plus générale, l'article examine la relation particuliére que le cinéma de Kieslowski entretient avec ces oeuvres littéraires variées dans le cadre d'une méditation sur les liens qui existent entre le sujet, la mort et l'infin.

    PDF: cj-film-studies62_Kilbourn_noneuclidean.pdf