Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 11.2 : 2002 : PDF: The Reel Nation: Image and Reality in Contemporary Canadian Cinema by Jim Leach
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    The Reel Nation: Image and Reality in Contemporary Canadian Cinema

    Martin Walsh Memorial Lecture, 2002
    by Jim Leach

    Abstract: The question of whether Canadian cinema consists of one or two national cinemas is further complicated by the emergence of filmmakers from the diasporic communities within Canada and by the economics of the global media market-place. Contemporary Canadian cinema responds to these developments in ways that transform John Grierson's national-realist project but differ significantly from the (con)fusion of the imaginary and the real in the Hollywood tradition. Srinivas Krishna's Lulu and Léa Pool's Emporte-moi are films that explore the complex implications of the experience of diaspora, the impact of new media technologies, and the effects of both on bodily experience.

    Résumé: La question à savoir si le cinéma canadien représente une ou deux nations se complique si l'on inclut les films réalisés par certains cinéastes issus des diasporas et considère les facteurs économiques reliés à la globalisation des marchés médiatiques. Le nouveau contexte dans lequel le cinéma canadien évolue transforme le projet nationaliste associé au réalisme griersonien, mais évite la (con)fusion de l'imaginaire et du réel que l'on retrouve dans la tradition hollywoodienne. L'auteur explique que Lulu de Srinivas Krishna et Emporte-moi de Léa Pool sont des exemples probants de films qui explorent les réalités complexes des diasporas, l'impacte des nouvelles technologies médiatiques et leurs effets sur l'expérience corporelle.

    PDF: cj-film-studies112_Leach_reel.pdf