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  • 16.2 : 2007 : PDF: Sad Bunny: Vincent Gallo and the Melancholia of Gender by Marc James Léger
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    Sad Bunny: Vincent Gallo and the Melancholia of Gender

    by Marc James Léger

    Abstract: This essay examines two films by independent filmmaker Vincent Gallo in relation to gender analysis and queer theory. The function of male masochism in Gallo's film persona is articulated in terms of a straight version of queer, a means of bringing countercultural cool up to date and to distinguish Gallo from mainstream liberal filmmakers. Pierre Bourdieu's sociological model of cultural production is used to elaborate the sphere of "indie" cinema and to help explain contemporary thanatophilia, the interest in trauma and decentered subjectivity. Queer and psychoanalytic theory are combined with these sociological insights as a means to explore the cultural politics of Gallo's films, Buffalo 66 and The Brown Bunny.

    Résumé: Cet article examine deux films réalisés par le cinéaste indépendant Vincent Gallo à la lumière de la théorie queer et de l’analyse des rôles sexuels. La fonction du masochisme masculin chez Gallo s’articule selon un version heterosexuellel du queer, ce qui permet de rajeunir le cool contre-culturel et de distinguer l’œuvre de Gallo de celles des réalisateurs libéraux grand public. Nous utilisons le model sociologique de production culturelle de Pierre Bourdieu pour développer l’idée du cinéma « branché » et expliquer la décentralisation subjective, la thanatophilie et la traumatophilie contemporaines. La psychanalyse et la théorie queer s’amalgament à cette lecture sociologique pour explorer les politiques culturelles de Buffalo 66 et The Brown Bunny de Gallo.

    PDF: cj-film-studies162_Leger_Gallo.pdf