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  • 19.1 : 2010 : PDF: Sweet Sixteen Goes to War: Hollywood, the NAAF and 16mm Film Exhibition in Canada during WWII by Peter Lester
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    Sweet Sixteen Goes to War: Hollywood, the NAAF and 16mm Film Exhibition in Canada during WWII

    by Peter Lester

    Abstract: This article is concerned with the changing face of the Canadian film industry and its tenuous relationship with 16mm technology throughout the years of World War II. The growing acceptance of the 16mm film gauge as a technology of exhibition within the mainstream Canadian film industry during the war years was directly related to the crucial role it played servicing Canadian army camps as a tool of training and entertainment. The Navy, Army, Air Force Films Committee headed by N.L. Nathanson and Colonel J.A. Cooper forged unprecedented arrangements with the major American studios to secure their film titles for use in Canadian camps. Though it was by no means a stated intent, these activities effectively served to undermine widely held determinist pre-war conceptions of how and where 16mm film was to be properly exhibited.

    Résumé: Cet article s’intéresse au visage changeant de l’industrie cinématographique canadienne et à la relation fragile que cette industrie entretenait avec le format 16 mm tout au long des années de la Seconde Guerre mondiale. L’usage grandissant du format 16 mm comme technologie d’exploitation par l’industrie cinématographique canadienne lors de la guerre fut directement relié au rôle crucial que le format jouait comme outil d’apprentissage et de divertissement dans les camps de l’armée canadienne. Le comité des films de la marine, de l’infanterie et de l’armée de l’air, dirigé par N.L. Nathanson et le colonel J.A. Cooper, établit des ententes sans précédent avec les principaux studios américains pour obtenir la présentation de leurs films dans les camps canadiens. Même si cela n’a jamais été prévu comme tel, ces activités ont effectivement servi à saper les conceptions reçues sur la façon avec laquelle, et le contexte dans lequel, les films de format 16 mm devaient être correctement exploités.

    PDF: cjfs19-1_lester-film-exhibition-canada.pdf