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  • 5.2 : 1996 : PDF: Cinema, Theatre and Red Gushing Blood in Jean Beaudin's Being at Home With Claude by André Loiselle
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    Cinema, Theatre and Red Gushing Blood in Jean Beaudin's Being at Home With Claude

    by André Loiselle

    Abstract: The cinematographic adaptation of the stage play Being at Home with Claude by René-Daniel Dubois begins with a prologue, shot in black and white, which shows the events preceding the original drama. This prologue, completely devised by the filmmaker Jean Beaudin has several functions, one of which is to provide the background for the police interrogation that constitutes the text of Dubois' stage play. Besides its informational function, this preface illustrates in a subtle way--and especially through the brief use of colour to represent the gushing blood--the adaptation process of the stage to the screen. By analizing the connections between the original text, the film as a whole and its prologue, in regards to the chromatic and visual elements used by Beaudin to bring the play to the screen, this article attempts to place a reading of Being at Home with Claude within comparative theories of cinema and theater.

    Résumé: L'adaptation cinématographique de la pièce de thé‰tre Being at Home with Claude, de René-Daniel Dubois, débute avec un prologue en noir et blanc qui nous montre les antécédents du drame original. Ce prologue, créé de toutes pièces par le cinéaste Jean Beaudin, a plusieurs fonctions, dont celle de fournir certaines données sur le meurtre qui précède l'interrogatoire constituant l'ensemble du texte de Dubois. Mais au delà de son rôle informationnel, cette préface illustre aussi de faon subtile, surtout par son utilisation très brève de la couleur pour représenter le sang qui gicle, le processus d'adaptation auquel la pièce a été soumise. En analysant les rapports qui existent entre le texte original, le film dans son ensemble et le prologue, en particulier au niveau des signifiants chromatiques et des modes de visualisation empruntés par Beaudin pour cinématiser le propos de la pièce, cet article tente d'offrir une lecture de Being at Home with Claude qui situe l'oeuvre dans le contexte de certaines théories comparatives du cinéma et du thé‰tre.

    PDF: cj-film-studies52_Loiselle_Beaudin.pdf