Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 15.1 : 2006 : PDF: A Small Life for the Small Screen: On the Cultural Phenomenon of the Sitcom La petite vie and the Critical Failure the Feature Ding et Dong, le film by André Loiselle
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    A Small Life for the Small Screen: On the Cultural Phenomenon of the Sitcom La petite vie and the Critical Failure the Feature Ding et Dong, le film

    by André Loiselle

    Abstract: The top-rated show in the history of Quebec television is an episode of La petite vie (aired in March 1995), a Radio-Canada sitcom starring Serge Thériault and Claude Meunier in the roles of “Moman” and “Popa” Paré. In the 1980s, under the name of “Ding et Dong,” Thériault and Meunier had developed a very popular nightclub comedy routine, which included skits featuring Moman and Popa. When they brought their characters to the small screen, the duo created a veritable cultural phenomenon throughout French Canada. Yet, when Meunier and Thériault tried to adapt their routine for the big screen in Ding et Dong, le film, critics unanimously panned the movie. Through an examination of cultural and formal aspects of Thériault and Meunier’s nightclub comedy act, television series and feature film, this article seeks to explicate the extraordinary success of Moman and Popa on the small screen, and the failure of Ding and Dong on film.

    Résumé: L’émission ayant obtenu la plus haute cote d’écoute de l’histoire de la télévision québécoise fut un épisode de la série La petite vie (Radio-Canada, mars 1995), mettant en vedette Serge Thériault et Claude Meunier dans les rôles de « Moman » et « Popa » Paré. Dans les années 1980, Thériault et Meunier, sous le nom de scène « Ding et Dong », était devenus célèbres pour leurs spectacles de cabaret qui incluait des sketchs avec les personnages de Popa et Moman. Passés à la télévision au cours des années 1990, Popa et Moman sont devenus de véritables phénomènes de société. Pourtant quand Meunier et Thériault tentèrent de transposer leur humour absurde au grand écran, dans Ding et Dong, le film (1990, Alain Chartrand), la critique fut méprisante. Par une analyse culturelle et formelle des spectacles, de la série télévisée et du long-métrage, cet article tente d’expliquer le succès extraordinaire de Moman et Popan à la télé et l’échec de Ding et Dong au cinéma.

    PDF: cj-film-studies151_Loiselle_small.pdf