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  • 13.1 : 2004 : PDF: Counter-Narratives, Class Politics and Metropolitan Dystopias: Representations of Globalization in Maelström, waydow by Brenda Longfellow
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    Counter-Narratives, Class Politics and Metropolitan Dystopias: Representations of Globalization in Maelström, waydow

    by Brenda Longfellow

    Abstract: With principal attention given to Maelstöm, the author shows how three Canadian films take up issues arising from the everyday metropolitan experience of globalization in order to re-imagine the city in relation to global flows of capital and architectural traditions. In these films, the city has become a dystopian site of anonymity and redundant functionalism; its occupants almost uniformly ethnically homogenous (white); its major protagonists proletarianized white collar workers in their twenties or early thirties; its emotional texture one of a generalized melancholia explicitly tied to corporate capital’s impact on all aspects of life.

    Résumé: En portant une attention particuličre ą Maelström, l’auteure considčre trois films canadiens qui abordent la problématique de l’expérience métropolitaine de la mondialisation pour ré-imaginer la ville en termes de traditions architecturales et du libre mouvement des capitaux. Dans ces œuvres, la ville devient une dystopie de fonctionnalisme redondant et anonyme. Ses habitants appartiennent ą une ethnie uniforme, homogčne, blanche, tous des col-blancs prolétarisés dans la vingtaine ou début de la trentaine. Sa texture émotive est une mélancolie généralisée explicitement issue de l’impacte du capital sur la vie de tous les jours.

    PDF: cj-film-studies131_Longfellow_dystopias_g.pdf