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  • 8.1 : 1999 : PDF: Hyperbolic Masculinity and the Ironic Gaze in Project Grizzly by Brenda Longfellow
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    Hyperbolic Masculinity and the Ironic Gaze in Project Grizzly

    by Brenda Longfellow

    Abstract: This essay analyzes Peter Lynch's NFB produced Project Grizzly (1997) as an idiosyncratic form of popular culture, arguing that the documentary's popularity was constituted in two very distinctive modes depending on the class and regional habitus of the spectator. Using Pierre Bourdieu's Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste as a starting place to think through the distinctive articulation of spectatorship, Longfellow suggests that the metropolitan reading is above all, an ironic one, clued by the excessive citations of American popular culture in subject Troy Hurtbuise's performance and in the film's formal strategies. Project Grizzly's strategic deployment of irony situates the film in a well established tradition of éanadian literature and visual art, in which Canada's ambiguous and profoundly divided attitude toward American culture is acted out under a powerful self reflexive gaze.

    Résumé: Cet article analyse Project Grizzly de Peter Lynch, produit par l'ONF, en tant qu'example particulier d'un type de culture populaire done le succŠs résulte de deux modes d'interprétations distincts qui dépendent de la classe sociale et de régional du public. En se basant sur l'étude de Pierre Bourdieu, La distinction: critique sociale du jugement, pour articuler la problŠmatique du spectateur, l'auteur suggére que l'interprétation de ce film en milieu métropolitain est avant tout ironique. Cette ironie est déclanchée par les citations excessives de la culture populaire américaine par l'intermédiare de la performance de Troy Hurtubise et des stratégies formelles du film. Le déploiement stratégique de l'ironie dans Project Grizzly situe le film dans une longue tradition de littérature et d'arts visuels canadiens, dans laquelle l'attitude ambigu‰ et divisée que les canadiens adoptent envers les Etats-Unis se présente sous un puissant regard bien conscient de lui-mˆme.

    PDF: cj-film-studies81_Longfellow_hyperbolic.pdf