Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 10.2 : 2001 : PDF: The Red Violin, Commodity Fetishism and Globalization by Brenda Longfellow
    PDF AVAILABLE · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    The Red Violin, Commodity Fetishism and Globalization

    by Brenda Longfellow

    Abstract: This essay looks at how François Girard's The Red Violin embodies the ideological assumptions concerning a national cinema that were articulated in the January 1999 report of the Federal Advisory Committee on Feature Film Policy. Both were generated in an ideological climate re-ordered by the exigencies of globalization. The report's fetishization of big budgets, export markets and international co-productions constitute a crucial background to considering the socio-economic, aesthetic and textual effects of The Red Violin, particularly as the film is consistently presented as a new model of Canadian feature film production.

    Résumé: Cet article suggère que le film Le Violon rouge de François Girard incarne un certain idéal du cinéma national tel que formulé en janvier 1999 dans le Rapport du comité consultatif fédéral sur le long métrage. L'idéologie de la mondialisation a été déterminante à la fois dans la production du film et la rédaction du Rapport. Le Rapport érige en véritable fétiche la co-production à gros budget visant le marché international. C'est à la lumière de ce parti pris idéologique que l'auteur évalue les effets socio-économiques, esthétiques et textuels de ce film qui est constamment cité comme nouveau modèle du cinéma canadien.

    PDF: cj-film-studies102_Longfellow_globalization.pdf