Issues Authors Articles Cinédocuments Reviews Search

CJFS/RCEC Articles


Click here for a list of all CJFS/RCEC articles.

Page 1 of 1 page(s)



  • 25.1 : 2016 : Madawaska Valley: John Ormond’s Lost film at the National Film Board of Canada by Kieron Smith
    PDF COMING SOON · Abstract · Permalink
  • Page 1 of 1 page(s)



    Madawaska Valley: John Ormond’s Lost film at the National Film Board of Canada

    by Kieron Smith

    Abstract: In 1967 Tanya Ballantyne Tree’s sensational The Things I Cannot Change marked the beginning of an influential new programme of participatory documentary filmmaking at the National Film Board of Canada. But while most accounts of Challenge for Change/Société Nouvelle (CFC/SN) trace its pared-down vérité aesthetics and ethos of audience participation to that film, few have acknowledged the significance of other, more “poetic” documentary modes being explored under the auspices of the programme in its formative days. This article takes as its focus one such film, Madawaska Valley, produced in early 1967 by a Welsh documentary filmmaker by the name of John Ormond, who was at that time on leave from his job at the BBC. Unfortunately, the film is now lost, but a production file housed at the NFB provides us with tantalizing details about the film and its reception. It suggests that The Things I Cannot Change was not the only film upon which CFC/SN tested its aesthetic and political credentials. This article explores the origins of Madawaska Valley, and argues that it too was a key foundational text in the development of a nascent CFC/SN.

    Résumé: La sortie en 1967 du film sensationnel The Things I Cannot Change de Tanya Ballantyne Tree allait marquer le début d’un nouveau programme important du cinéma documentaire participatif à l’Office national du film du Canada. Cependant, alors que la plupart des rapports de Chalenge for Change/ Société Nouvelle (CFC/SN) indiquent le caractère dépouillé de son esthétique de cinéma-vérité ainsi que l’esprit de la participation du public remontent à ce film, peu nombreuses sont les personnes qui ont reconnu l’importance d’autres formes de documentaires, plus « poétiques », exploitées dans le cadre de ce programme à ses débuts. Le présent article s’intéresse particulièrement à l’un de ces films, en l’occurrence Madawaska Valley, réalisé au début de l’année 1967 par un documentariste gallois, du nom de John Ormond qui, à ce moment-là, était en congé de son poste à la BBC. Malheureusement, le film est à présent perdu, mais un dossier de production conservé à l’ONF nous fournit des détails captivants sur le film en question et sa réception. L’article démontre que The Things I Cannot Change n’était pas le seul film sur lequel CFC/SN avait mis à l’essai ses qualités esthétiques et politiques. Cet article examine les origines de Madawaska Valley tout en soutenant que ce dernier a, lui aussi, été un texte fondateur clé dans le développement d’un CFC/SN naissant.

    PDF: PDF Not Yet Available.