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  • 21.1 : 2012 : PDF: Mapping the Mass Circulation of Early Cinema: Film Debuts Coast-To-Coast in Canada in 1896 and 1897 by Paul S. Moore
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    Mapping the Mass Circulation of Early Cinema: Film Debuts Coast-To-Coast in Canada in 1896 and 1897

    by Paul S. Moore

    Abstract: Moving pictures traveled across Canada coast-to-coast within months of the first exhibitions in Montreal in June 1896, although few previous accounts have looked past metropolitan cities. Each locality has its own cinema history, which taken together map out the novelty of a cultural practice that encompassed much more than a collection of technological apparatuses and a series of events for disparate audiences. Documenting the full circulation of early cinema illustrates how the new medium connected every locality to its region and beyond. To include the periphery, this article extends the reach and duration of cinema’s “debut” to a national scale spanning the first full year of exhibitions. It provides a comprehensive overview of the mass circulation of early cinema in Canada, based on historic newspaper accounts and publicity, accounting for the regional variation of moving pictures in relation to existing routes for commercial communication.

    Résumé: Si peu de travaux ont été consacrés à ce sujet, on sait aujourd’hui que dans les quelques mois qui ont suivi la première projection publique, à Montréal en juin 1896, les films ont voyagé d’un océan à l’autre partout au Canada. Chaque localité a sa propre histoire du cinéma et, mises en commun, ces histoires permettent de cartographier la nouveauté d’une pratique culturelle qui embrasse beaucoup plus que la simple collection de dispositifs technologiques et la chronique d’évènements touchant des publics disparates. Documenter la circulation des premiers films montre comment le nouveau médium permettait la relation de chaque localité à sa région et même davantage. Pour inclure cette réalité régionale, cet article prolonge la portée et la durée de ce que nous appelons les débuts du cinéma à l’échelle nationale et couvre toute la première année de projections. En se basant sur les comptes rendus des journaux et sur la publicité, l’article donne ainsi une vue complète de la circulation massive du cinéma des premiers temps au Canada et rend ainsi compte des variations régionales dans l’exploitation des films en relation avec les réseaux de communications commerciaux déjà existants.

    PDF: cjfs-21-1-moore-mapping-mass-circulation-early-cinema.pdf