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  • 17.1 : 2008 : PDF: The Wild Child by Dawne McCance
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    The Wild Child

    by Dawne McCance

    Abstract: François Truffaut’s The Wild Child frames the privilege that nineteenth-century modernity accorded to the speech-and-hearing nexus in relation to upright gait. While tracking the feral child of Aveyron’s failure to respond to the “talking cure,” the film also offers various theoretical arguments about subjectivity and representation. Though Truffaut’s film is usually described as a documentary-like “true story,” the film undercuts the referential myth and the binaries upon which it builds, and is as much an account of the director’s life and New Wave philosophy as it is a “realistic” rendering of Dr. Itard and the feral child case. It portrays Itard as caught in the differend between Enlightenment science and the stuff of myth.

    Résumé: L’Enfant sauvage de François Truffaut expose le privilège que la modernité du dix-neuvième siècle accordait à la connexion entre la parole et l’audition par rapport à la tenue droite. En traçant l’incapacité de l'enfant sauvage d'Aveyron à répondre « au traitement de la parole », le film offre également divers arguments théoriques sur la subjectivité et la représentation. Bien que le film de Truffaut soit habituellement décrit comme docudrame basé sur une « histoire vraie », il remet en question le mythe référentiel et la pensée binaire sur lesquels il se fonde. Le film est autant un compte-rendu de la vie du réalisateur et de la philosophie de la Nouvelle Vague, qu'un récit « réaliste » sur le Dr. Itard et le cas de l'enfant sauvage. Itard est coincé dans le différend entre la science des Lumières et la substance du mythe.

    PDF: cj-film-studies171_McCance_wild_g.pdf